הקמת אתר תדמית

החלטתם להקים אתר? ישנן עוד כמה החלטות נוספות שתצטרכו לקחת

נדמה כי הקורונה גרמה לבעלי עסקים רבים לחשוב על הקמת אתר לעסק שלהם. בשנים האחרונות, וביתר שאת לאחר הקורונה, עסקים ונותני שירות למיניהם יודעים שנוכחות דיגיטלית היא די הכרחית: עסקים מבינים שגם אם לא יקבלו לידים חדשים דרך קידום אורגני, עדיין רצוי שיהיה להם אתר שיופיע בפני מי שמחפש אודותם בגוגל (שהרי, אנחנו מחפשים אודות כל דבר בגוגל. זה אולי מטופש לפעמים, אבל זו המציאות). אם יש לעסק שלכם אתר, הלקוחות הפוטנציאליים שמחפשים אודותיכם יקחו אתכם יותר ברצינות, וכן יוכלו לקבל פרטים חשובים אודות העסק כגון שעות פתיחה, מוצרים, שירותים ועוד.

אולם גם אם נניח וגמרתם אומר להקים אתר, כאן לא נגמרות ההתלבטויות בנושא. למעשה, הן רק מתחילות. קבלו כמה סוגיות חשובות ששווה לכם להכיר בטרם תחליטו לבנות אתר משל עצמכם.

הפלטפורמה

ישנן כל מיני דרכים לבנות את האתר “פיזית”, אבל לצורך הדיון, אני מציע לחלק אותן לשלוש אפשרויות עיקריות. הראשונה היא לבנות אתר דרך פלטפורמה “חינמית” בסגנון Wix (יש עוד פלטפורמות דומות, אבל Wix היא הכי בולטת מביניהן By far); השנייה היא לבנות אתר בפלטפורמת קוד פתוח בסגנון וורדפרס; השלישית היא לכתוב את האתר בקוד, ללא פלטפורמה. 

לגבי כתיבה בקוד, אין הרבה מה להרחיב: מדובר כמובן באופציה המסובכת והמקצועית יותר, אשר נועדה לרוב לאתרים מורכבים יחסית. אם מדובר באתר תדמית לעסק, כנראה שבניית האתר באמצעות כתיבת קוד אפילו אינה נלקחת בחשבון. לכן, יש בעצם בחירה בין שתי אפשרויות: Wix או וורדפרס. 

כאן ישנה התלבטות עבור רבים בתחילת הדרך, כאשר היתרון של וויקס קוסם מאוד עבור מתחילים: מדובר בפלטפורמה קלה מאוד להבנה, כזאת שכדי להשתמש בה לא צריך להבין כלום בבניית אתרים (הבנייה היא בסגנון Drag-And-Drop, יענו גוררים אלמנט ופשוט מציבים אותו במקום הרצוי בדף). הפלטפורמה אף מציעה גרסה חינמית, כזאת שמאפשרת לבנות אתר שלם ללא עלות (רק שיופיע בו באנר מעצבן של וויקס וללא שימוש בדומיין ייצוגי).

בניית אתרים

אני מניח שלא מעט אנשים בוחרים בוויקס הן משום שהם פוחדים להסתבך עם וורדפרס, והן משום שהם אומרים לעצמם שזה חינמי, ואם ירצו להיות ייצוגיים יותר, אז “מקסימום נשדרג בעתיד”. עם זאת, אני ממליץ מאוד לבנות את האתר שלכם בוורדפרס: נכון, לוורדפרס אין גרסה חינמית (מלבד וורדפרס.קום. תיכף אגיע אליו) וצריך להתחיל “בכסף” מתחילת הדרך. כמו כן, וורדפרס נראית כאופציה מאיימת יותר עבור מתחילים, היות ומי שלא מכיר את התפריטים השונים עשוי להיבהל. עם זאת, אני למדתי לבד להשתמש בוורדפרס (ואני לא טכנולוג גדול, בלשון המעטה), ואף על פי שהיו רגעים קצת קשים, בסופו של דבר הצלחתי לעשות אתרים יפים מאוד, וכן בזמן קצר יחסית יש עקומת שיפור גדולה. תזכרו תמיד שיש מדריכים באינטרנט לכל דבר, ואני יודע שאם אני הצלחתי, כל אחד מכם יכול. מעבר לכך, נכון, וויקס קלה יותר להבנה, אבל היא גם מסורבלת יותר לעבודה, ובסופו של דבר, מוגבלת ביחס לוורדפרס מבחינות רבות. 

כמו כן, החיסרון בוויקס הוא שמדובר בכלוב זהב: ברגע שהאתר שלכם שם, יותר קשה להוציא אותו למקום אחר; אתם יכולים להיות במצב שבו תהיו תקועים עם וויקס “לכל החיים”, וזה בדיוק המודל העסקי שלהם. לוורדפרס לעומת זאת, אין מודל עסקי: זה פרויקט קוד פתוח מבית GNU. נכון, אתם משלמים על דומיין ועל אחסון (ואולי גם אלמנטור), אבל לאורך זמן מדובר בעלויות נמוכות בהרבה מאלו של וויקס, ויותר מזה, אפשר תמיד להעביר את האתר לאחסון במקום אחר, מה שכמובן אי אפשר בוויקס.

מילה אחרונה על וורדפרס.קום: כאמור, וורדפרס בעיקרון הוא קוד פתוח, אבל בוורדפרס.קום זה לא המצב. מדובר בפלטפורמת וורדפרס המאוחסנת בשרת של וורדפרס.קום, והיא שונה במהותה מן הוורדפרס המוכר והטוב. המודל העסקי של וורדפרס.קום זהה לזה של וויקס: נותנים גרסה חינמית, ואז הלקוחות נתקעים בכלוב זהב לכל החיים. העלויות של אתר בוורדפרס.קום גבוהות משמעותית מאלו של בניית אתר וורדפרס רגיל, ולכן, אני ממליץ מאוד שלא לבנות בוורדפרס.קום.

אפיון אתר

האחסון

בהנחה שהחלטתם ללכת על וורדפרס, עליכם לקחת כעת שתי החלטות לגבי רכישת שירותים הכרחיים: אחסון ודומיין. לגבי דומיין, נסביר שכמו שלכל איש יש שם, לכל אתר יש כתובת, ועל הכתובת הזאת צריך לשלם. דומיין אפשר לקנות מאתרים שמוכרים זאת: לרוב, הכי זול לקנות ב-Go Daddy, שהוא האתר הכי גדול בעולם לשם כך. מי שרוצה תמיכה בעברית, יכול לקנות מאתרים ישראליים. דוגמה לאתר שאני לא ממליץ לרכוש ממנו הוא box.co.il, שמוכר דומיינים אבל גם אחסון (למה אני לא ממליץ? תקראו כיצד האתר הזה מטיל מימיו על הלקוחות השבויים שלו).

הדבר השני שצריך לרכוש הוא אחסון: איפה יאוחסנו הקבצים של האתר, אליהם יגיעו הגולשים. אז שוק האחסון הוא שוק משוכלל, עם הרבה מתחרים איכותיים. שניים בולטים הם ג’טסרבר ויופרס: ג’טסרבר הוא טוב, מהיר, ישראלי והכי חשוב, זול. עם זאת, יופרס נותנים שירות שהוא קצת מעבר, ומכונה “וורדפרס מנוהל”: כלומר, בג’טסרבר אתם צריכים לדעת קצת יותר טוב מה אתם עושים. ביופרס עוזרים לך המון בניהול האתר ובביצוע של כל מיני פעולות (כמו חיבור הדומיין, העברת אתר חינמית, גיבוי ועוד). אם אתם לא מקצוענים, אני אישית ממליץ על יופרס (אם כי, למען ההגינות, אני לא מכיר מספיק טוב את המתחרים הנוספים).

קידום אתרים

אפיון

בתכלס ההחלטה הכי חשובה היא להבין מה אנחנו באמת צריכים מהאתר שלנו. גם אם אתם מתכננים על אתר פשוט או מה שמכונה “דף נחיתה”, מוטב שתכתבו לעצמכם במסמך כלשהו בצד מה האתר שלכם אמור להשיג, ומכך תגזרו את המרכיבים שהאתר אמור להכיל: אילו עמודים יהיו בו, מה יהיה כתוב בהם, איזה מידע צריך להיות מוצג בו וכדומה. 

למשל, אם אתם מתכננים להקים אתר פשוט למשרד עורכי הדין שלכם, אפשר להניח שתרצו שהאתר יבליט את המקצועיות שלכם, את תחומי העיסוק, יספר מידע אודותיכם, תחומי ההתמחות שלכם ועוד. בהתאם לכך, תגזרו את עיצוב האתר, עמודי שירות (ובו אפשר לספר על תחומי העיסוק), מידע אודותיכם בעמוד אודות (שמסביר מי אתם, ולמה אתם מתאימים לספק שירותים מסוימים ללקוח הפוטנציאלי) ועוד. 

מן האפיון גם נגזר העיצוב של האתר, והחלטות חשובות כגון “האם להשתמש בתבנית או שלאו”. השיטה הכי טובה בהקשר הזה בעיני, הוא להסתכל על אתרים של אחרים בנישה שלכם, לראות מה אתם אוהבים ומה פחות, ולקחת בהתאם החלטות בנוגע לאתר שלכם.

תמונות

כל אתר צריך תמונות, ורצוי תמונות יפות ויותר חשוב, מקוריות. אם יש לכם אפשרות להשתמש בתמונות מקוריות באתר שלכם, כאלו שצילמתם בעצמכם, אנא עשו זאת. אם אין לכם אפשרות כזאת, אפשר לעשות מנוי לבנק תמונות דוגמת קאנבה לצורך שימוש באתר שלכם. אפשר חלופית היא להשתמש בתמונות חינמיות לאתר שלכם ממאגרים חינמיים למיניהם.

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.