קאנבה

האם ניתן להשתמש בתמונות מ-Canva באתר שלי?

אחד הכלים הטובים ביותר לכותבי תוכן כיום הוא קאנבה (Canva): אל מול תוכנות הפוטושופ המצוינת אך מעט מורכבת, Canva מציעה אלטרנטיבה סופר-פשוטה ואינטואיטיבית לשימוש להכנת תוצרים גרפיים למיניהם. בקאנבה תוכלו ליצור בקלות עיצובים על בסיס טמפלטים מוכנים כמעט לכל מה שתחשבו עליו, להזיז ולמקם אלמנטים על קנבס העבודה שלכם בקלות, לשחק עם הצבעים והפילטרים, להסיר רקעים מתמונות ועוד. אין לי שום דבר רע להגיד על קאנבה מבחינת נוחות, מאגר האלמנטים והעיצובים, האפשרויות שהיא מציעה ועוד. עם זאת, לפני שאתם רוכשים את גרסת ה-Pro של קאנבה, חשוב שתדעו שעצם זה שיש לכם רישיון קאנבה, לא אומר שיש לכם רשות להשתמש בתמונות של קאנבה בחופשיות לכל מטרה שתרצו. מה כן אפשר לעשות עם קאנבה (ומה לא?) הישארו איתי.

רישיון השימוש המסובך של קאנבה

מי שלא יודע, אני בעצמי עורך דין. אני אמנם לא עורך הדין הטוב בעולם, ואני לא עוסק בעריכת דין בפועל, אבל אני לגמרי יודע לקרוא ולנסח חוזים והסכמי שימוש. אני מציין זאת כי את הסכם השימוש של קאנבה הייתי צריך לקרוא כמה פעמים כדי להבין. לאחר שהבנתי, אני משתף את תובנותיי אתכם, כדי שלא תעשו טעויות (כאן המקום לציין, כי האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי. אם אתם מחפשים עצות משפטיות מקריאת מאמרים בבלוגים של כותבי תוכן, אני סבור שאתם צריכים עזרה בתחומים נוספים, מלבד בתחום המשפט). 

קודם כל, איך שאני רואה את קאנבה, מדובר בתוכנה שנועדה בעיקר לעיצובי סושיאל וכרזות (קאנבה החלה בכלל בתור תוכנה אינטרנטית לעיצוב ספרי מחזור לתיכונים באוסטרליה). מבין הדברים הרבים שקאנבה מתירה ללא כל מגבלה (כגון עיצובים לפוסטרים, הזמנות פרטיות ומסחריות, יצירת לוגואים, טמפלטים, וכדומה), כתוב בסעיף 5(3): social media post or profile image. לא כתוב מסחרי או לאו, לא כתוב אם שלכם או עבור אחרים; לא צוינה שום מגבלה. אכן, קאנבה באמת מושלמת לרשתות חברתיות: אם אתם רוצים לייצר פוסט לרשתות, אתם בוחרים ברזולוציה המדויקת והמוכנה מראש מבין האפשרויות המוצעות (תמונה לפייסבוק, לאינסטגרם, פינטרסט, טוויטר וכדומה), עושים מה שרוצים, ומשתמשים. מהבחינה הזאת, אין הבדל בין הגירסה החינמית של קאנבה לבין קאנבה פרו, אלא שאם אין לכם קאנבה פרו, רוב התמונות והאלמנטים האיכותיים יהיו חסומים בפניכם (כלומר, תהיה עליהם חותמת מים שלא תאפשר לעשות עיצוב איכותי). 

עם זאת, סעיף 5A, אשר עוסק ב-Limits on use of Pro Content in online publications, אוסר עלינו להשתמש בתוכן של קאנבה במצבים מסוימים. מה הם המצבים? אם מדובר בעיצוב שאנחנו עשינו בקאנבה, מותר לנו להשתמש בו ללא כל מגבלה. אם לעומת זאת מדובר בעיצוב המערב את תמונות שימוש בתמונות סטוק, הזמינות בקאנבה רק למנויי הפרו, ניתן להשתמש בתמונות באתרים של עצמנו בלבד, וכל עוד עומדים במגבלת פיקסלים של לכל היותר 480,000 פיקסלים (למשל, 600 על 800). 

אולם המצב היותר בעייתי, ובעיני מכשיל לא מעט סוכנויות דיגיטל בישראל, הוא השימוש בקאנבה בתור מאגר תמונות בתשלום עבור האתרים של הלקוחות שלהם. למה הכוונה? אם אתם עצמכם רכשתם רישיון קאנבה, ואתם משתמשים בתמונות שלה לאתרים של עצמכם, אז זה מותר וחוקי (במסגרת מגבלת הפיקסלים כאמור). לעומת זאת, אם אתם רוצים להשתמש בתמונות עבור אתר שאתם מקימים או מתחזקים עבור הלקוחות שלכם? את זה בעיקרון קאנבה אוסרת, אלא בתנאים הבאים (ראו חלק 4A להסכם): 

  1. עליכם לציין בהסכם בכתב בינכם לבין הלקוח, שהשימוש בתוצרי קאנבה תקפים רק במסגרת המגבלות של הסכם השימוש הכללי ב-Canva (למשל מגבלת הפיקסלים).
  2. אסור ללקוח להשתמש בתמונות האלה בעצמו לשום מטרה אחרת.
  3. למרות שעשינו הסכם בכתב עם הלקוח שלנו, עדיין נהיה אחראים מול קנאבה, אם הלקוח מפר את הסכם השימוש בכל דרך (ולכן, אם אתם עושים הסכמי שימוש עם הלקוח, צריך להחתים אותו על סעיף לפיו הוא אחראי על כל נזק שעלול להיגרם לנו כתוצאה מהשימוש שהוא עושה בתמונות של קאנבה).
  4. ניתן לעשות זאת עם לקוח אחד בלבד! כלומר, אם בניתם על קאנבה כמאגר תמונות חופשי ונוח לשימוש באתרים של כל הלקוחות שלכם, אז תדעו שבעיקרון, זה ממש לא המצב.

מה יקרה בתכלס?

תשמעו, השימוש בקאנבה כל כך רווח, וכל כך הרבה אנשים מפירים את הסעיף הזה מבלי בכלל להיות מודעים אליו, כך שקשה לי לומר מה יקרה. עם זאת, יש לי נבואת זעם: למרות הכל, קאנבה היא תאגיד ענק ובינלאומי. למרות שלכאורה מדובר בחברה אוסטרלית חביבה, מתישהו, מישהו בחברה יחליט שכדי להעלות את הצמיחה של החברה, כדאי לה להתחיל לתבוע משתמשים מפירי זכויות. הם יקחו עורך דין מומחה בכל מדינה בעולם, וביניהן בישראל, שיתחיל לסרוק את הרשת עם כל מיני תוכנות מיוחדות ויקרות (בדומה למה שעושה חברת פלאש 90 המנוולת). לאחר שיאתרו אלפי הפרות, הם יתחילו לשלוח מכתבי התראה לפני תביעה מאיימים לכל מיני מפירים ברחבי הארץ, שייאלצו לשלם אלפי שקלים כדי להתפשר ולהימנע מתביעה. אני לא אומר מתי, או אם בכלל, אבל יש לי הרגשה שמתישהו זה יקרה. משום כך, העצה שלי היא בגדול, לא להשתמש בתמונות מקאנבה עבור אתרים של הלקוחות שלכם, ועדיף להשתמש בתמונות מתוך מאגרים חינמיים.

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.