כותב ערכים בוויקיפדיה

אחד השירותים המהווה בפועל חלק גדול מעבודתי, הינו השירות של כתיבת ערכים בוויקיפדיה. כולם כמובן מכירים את ויקיפדיה, פרויקט הידע הגדול בהיסטוריה, ורבים הם אלו שרוצים על שמם ערך בויקיפדיה. עם זאת, לא הרבה אנשים מבינים איך ויקיפדיה באמת עובדת, ולכן אני מקבל לא מעט שאלות בנושא. אז כעת אני אנסה לפרט עבורכם איך עובד הנושא של יצירה ועריכה של ערכים בוויקיפדיה, כמה זה עולה, ומה באמת חשוב לדעת.

כיצד עורכים ערך בוויקיפדיה?

באופן עקרוני ויקיפדיה היא מיזם קוד פתוח קהילתי-פילנתרופי-התנדבותי. ויקיפדיה אינה מנוהלת על ידי גוף למטרות רווח, אלא על ידי קהילה של תורמים למיזם שמוכנים לכך ונהנים לתרום מזמנם לדבר. ויקיפדיה עצמה אינה משלמת לאף אחד כדי שיכתוב ויערוך ערכים, ועקרונית כל המיזם בנוי כך שהמידע מתווסף אליו בהתנדבות (אם אתם שואלים את עצמכם, למה שמישהו יעשה זאת, אספר כי יש סיפוק לא קטן בלכתוב בוויקיפדיה בהתנדבות, שהרי המון קוראים את מה הערכים שתכתבו, וכן נחמד להסתכל על ערך כתוב-היטב שכתבתם בעצמכם). 

בנוסף לאמור, לא צריך לעבור שום הכשרה פורמלית כדי להתחיל לכתוב בויקיפדיה. כל אחד יכול ליצור לעצמו חשבון ולהתחיל לערוך; כיצד? פשוט נכנסים לערך שאתם רוצים לערוך, לוחצים על הכפתור “עריכה”, ומתחיל לנסח בהתאם. הממשק עצמו דומה לוורד וגוגל דוקס, כך שאפילו לא צריך להיות טכנולוגים גדולים, לפחות בנוגע לעריכות פשוטות (כלומר מבלי להתעסק עם הוספת תבניות, קישורים, מדיה וכדומה). למעשה, אתם אפילו לא צריכים ליצור חשבון: אתם פשוט יכולים לערוך מבלי להירשם (ביומן העריכות יופיע ה-IP שלכם בתור המשתמש). מלבד מספר פעולות יחסית זניחות עבור רוב הגולשים, משתמש חדש בויקיפדיה יכול לעשות בעצם הכל.

כיצד יוצרים ערך בוויקיפדיה?

יצירת ערך חדש (להבדיל מתיקון או שינוי בערך קיים) היא עניין טיפה מורכב יותר, אבל כמובן לא בשמיים היא. באופן עקרוני, על מנת ליצור ערך חדש עליכם לעשות חיפוש של שם הערך, ולראות שלא קיים כבר ערך באותו השם (זה מאוד תלוי הקשר, אבל כמובן שצריך לבדוק גם אם אין משהו שדומה לו בשם). בהנחה ואכן אין ערך כזה (וגם אין טיוטת עבר של מישהו שניסה ליצור את הערך הזה ולא אושר), פשוט לוחצים על “יצירת הדף”, ויוצרים את הערך.

עם זאת, יצירת ערך היא כאמור עניין מורכב יותר. ראשית, לא כל אחד יכול ליצור ערך, אלא רק מי שנרשם לוויקיפדיה. מעבר לכך, יצירת ערך היא משימה הכרוכה במורכבות מסוימת, כפי שאסביר להלן.

למה צריך עורך בתשלום לוויקיפדיה?

בעצם אם כל אחד יכול ליצור ערך בוויקיפדיה, והממשק באמת פשוט (אני לפחות טוען שהוא כזה), אז למה בכלל צריך עורך ויקיפדיה בתשלום? למה לשלם למישהו כדי שיעשה את מה שאתם כביכול יכולים לעשות בעצמכם? אז התשובה לכך היא שנכון שטכנית אתם יכולים ליצור את הערך לבד, אבל אם תעשו זאת ללא הבנה וגישה נכונה לנושא, כמעט ואין סיכוי שתעשו זאת בצורה נכונה. מה שסביר להניח יקרה בפועל, הוא שהערך שלכם פשוט יימחק. יתרה מכך, לעיתים אתם אפילו “תהרסו לעצמכם” את הסיכוי לערך, שהרי מרגע שערך נמחק, צריך לחכות שנה שלמה עד שניתן יהיה להגיש אותו מחדש, וגם אז, צריך להציג שינוי נסיבות שהתרחש מאז נמחק הערך

תחשבו על זה ככה: תיאורטית גם עורך דין אתם לא צריכים, הלא כן? אתם יכולים לתבוע או להגן על עצמכם בבית משפט לגמרי לבד; אין שום חוק שאומר שאתם חייבים לקחת עורך דין. אתם אפילו יכולים להגיש בג”ץ בעצמכם. אולם האם זה הדבר הרצוי? מה שנותן לכם עורך דין הוא הבקיאות שלו במטריה, ההתמצאות שלו בכללים השונים, והיכולת שלו להקטין את הסיכוי לטעויות. הוא הדין לגבי כתיבת ערכים בוויקיפדיה: יש כל מיני דברים שחשוב להיות מודעים אליהם כאשר יוצרים ערך חדש, כגון חשיבות אנציקלופדית, ניסוח בהתאם לשפה המקובלת, כללי עיצוב שונים ועוד. עורך מנוסה בוויקיפדיה מעלה משמעותית את הסיכויים שהערך יאושר ויראה טוב בסופו של יום.

כיצד מאשרים ערך בוויקיפדיה?

פעמים רבות פונים אלי לקוחות (או ליתר דיוק, לקוחות פוטנציאלים) אשר רוצים לבדוק את האפשרות של העלאת ערך ויקיפדיה על עצמם או משהו אחר שקשור בהם. בגדול, הרחבתי על התהליך כאן, אבל אני אחזור בקליפת אגוז על המהות.

בקצרה: לא כל דבר ראוי לערך בוויקיפדיה, אלא רק מה שבעל “חשיבות אנציקלופדית”; אי אפשר ליצור ערך על נושא פלוני או על אדם אלמוני “סתם כי בא לכם”, או אתם אישית סבורים שהוא מאוד-מאוד חשוב. קהילת ויקיפדיה מאשרת ערכים רק אם יש בהם מה שמכונה חשיבות אנציקלופדית. בחלק מהמקרים הוגדרו כללים מנחים לביסוס הקביעה של חשיבות אנציקלופדית ולעיתים אין קריטריונים, ומתקיים איזשהו דיון מופשט בנושא. ברגע שעולה ערך חדש, אלא אם כן מדובר במקרה מובהק לגמרי (הן מובהק למחיקה על הסף, והן מובהק להישארות הערך במרחב הערכים), אז מתקיים דיון הצבעת חשיבות. אם אין הכרעה חד-משמעית לאחר דיון החשיבות, מתקיימת הצבעת מחיקה. אם הערך “שורד” את ההצבעה, אזי אפשר לומר שיש לנו ערך, לפחות לשנה הקרובה.

חשוב לומר כי למרות הכללים הנהוגים בנושאים השונים  – “זה לא מתמטיקה” – כלומר אי אפשר לדעת בוודאות האם ערך יאושר או לאו, כי בסוף זה תלוי בשיקול הדעת של קהילת ויקיפדיה, ומי מחברי הקהילה שיטרח באקראי להיכנס לדיון החשיבות בערך. עם זאת, בסופו של דבר ההחלטה נשענת על פרמטרים ניתנים לחיזוי כמו רמת המוכרות או המודעות בציבור לנושא או לאישיות, מספר פרסומים בתקשורת סביב מושא הערך, אנלוגיה לערכים אחרים מאותו תחום, וקצת היגיון בריא. האמת? לא צריך המון ניסיון כדי לנחש בסבירות די-גבוהה, האם ערך יאושר או לאו; צריך פשוט להיות כנים עם התהליך המחשבתי שלנו.

תהליך העבודה שלי

כיצד בעצם נראה התהליך של יצירת ערך בויקיפדיה? ראשית אציין שחלק מהלקוחות טכנולוגיים יותר וחלק פחות, וכן יש ערכים מורכבים יותר ויש מורכבים פחות, ולכן התהליך משתנה מלקוח ללקוח. עם זאת, בגדול, התהליך הוא כזה: הלקוח שולח לי חומרים אודותיו או אודות מושא הערך, כל ערך והמידע המתאים לו (תקציר שהם כתבו בעצמם, כתבות, קורות חיים, אתר, עלוני מידע, קישורים לאתרי מידע שונים ועוד). אני עורך את כל חומרי הגלם ששולחים לי בצורה ויקיפדית, וכן עושה עוד מחקר בעצמי (אף פעם לא שולחים לי את מה שבאמת צריך, קרי מקורות מידע מהימנים לדברים הכתובים בהם). 

לאחר מכן, אני נותן ללקוח טיוטה לאישור. מה שקורה לא מעט בשלב הזה, הוא שהלקוח קצת “מתנגד”. וכי למה? משום שהוא חש שכביכול פספסתי דברים מאוד מהותיים לגביו. בשלב זה, אני מסביר שבוויקיפדיה יש לכתוב בצורה אובייקטיבית וניטרלית, ולכן איני יכול להוסיף את XYZ, שהרי הדבר יגרום לערך להפוך ליח”צני וכדומה. לפעמים עושים עוד תיקונים, לפעמים לאו, וממשיכים הלאה.

לאחר האישור של הלקוח, אני מעלה לוויקיפדיה, ואז ממתינים לראות האם הערך “נתפס”. מה שקורה לרוב הוא שיש הצבעת חשיבות, ואז ממתינים שבוע לראות מה יעלה בגורל הערך.

מחיר של יצירת ערך בוויקיפדיה

שאלת השאלות כמובן, והלוואי שהיה אפשר לענות עליה תשובה ברורה. עם זאת, כמו בכל שירות שהוא אישי בבסיסו ואינו מפוקח, אין באמת מחיר אחיד, וזה משתנה מעורך לעורך ומלקוח ללקוח. אני אישית באמת חושב ומאמין שביחס לניסיון והאיכות שלי אני זול, אבל תמיד יהיה מי שיטען שהוא זול יותר או טוב יותר וכן הלאה. עם זאת, גם אצלי המחיר אינו אחיד, ומהווה בעצם נגזרת של זמן העבודה הדרוש ליצירת הערך: לפעמים מדובר בערך מאוד ארוך, לפעמים אני נדרש לאסוף המון חומר, לפעמים יש עניינים הדורשים מחקר והבנה מסוימת מצידי כדי לכתוב את הערך ועוד.  לפעמים גם נדרשים לתרגם את הערך ולהעלות אותו לוויקיפדיה האנגלית, שזה בכלל סיפור מורכב בהרבה.

עם זאת, אתן לכם נקודות ייחוס: ערכים פשוטים אני מתמחר באיזור ה-2000 שקלים בצירוף מע”מ לערך. לגבי ערכים מורכבים, אין באמת אפשרות להתייחס.