wiki

כך תאשרו ערך בויקיפדיה

ויקיפדיה היא מיזם ליצירת אנציקלופדיה שיתופית, בו כל אחד שרוצה בכך יכול לתרום מהידע והזמן שלו, למטרה הפילנתרופית של יצירת מקור המידע האיכותי והנגיש ביותר שנוצר אי פעם. היוקרה וההצלחה של ויקיפדיה, הביאו לכך שהרבה גורמים רוצים לקבל בה נוכחות. אולם למרות שעקרונית כל אחד יכול לכתוב בויקיפדיה מה שהוא רוצה, האישור של התיקון או הערך תלוי בקהילה הויקיפדית. לכן, אין טעם להעלות ערך לויקיפדיה, אם אתם לא יודעים שיש סיכוי סביר שהוא יאושר. איך אפשר לדעת? להלן ההסבר.

ויקיפדיה העברית

הפרוצדורה לאישור ערך בויקיפדיה העברית מתחלקת בעיני לשני מצבים: הראשון הוא כאשר אין קווים מנחים בתחום, והשני הוא כאשר ישנם קווים מנחים הנוגעים לאותו תחום. למה הכוונה? ישנם תחומים מסוימים, בהם הקהילה הויקיפדית קבעה מבעוד מועד כללים מסוימים בתור עקרונות מנחים ליצירת ערכים. למשל, אם אני רוצה לכתוב ערך בנושא ספר, על אותו ספר לעמוד בלפחות אחד מהקריטריונים הבאים: 

  1. הספר נמכר בלפחות עשרת אלפים עותקים.
  2. זכה בפרס ספרותי מוכר (למשל פרס ספיר).
  3. בעל חשיבות תרבותית או ספרותית יוצאת דופן. כאן מדובר בסעיף סל, המאפשר להכניס ספרים גם אם לכאורה לא עמדו באחד מהתנאים הקודמים. איך מצביעים על חשיבות תרבותית יוצאת דופן? למשל התפרסם בעניין הספר מאמר בעיתון בעל שם, שנכתב על ידי כותב בעל שם, ובו ישנה עדות ברורה לכך שהספר הוא בעל חשיבות תרבותית מיוחדת.

יש נושאים נוספים עם קווים מנחים ברורים יותר וברורים פחות, אולם העיקרון זהה: הערך זכאי להיכלל בויקיפדיה אם הוא עומד בכללים שנקבעו מראש על ידי חברי הקהילה. 

לעומת זאת, ישנם ערכים שלא נקבעו כללים מנחים מוסכמים לגביהם. במקרה כזה, לאחר העלאת הערך לאוויר, מתקיימת הצבעת חשיבות, בהתאם למציאת חשיבות אנציקלופדית לערך. בניגוד למה שניתן להניח, לא נדרש רוב כלשהו בהצבעה להשארת הערך, אלא מספיק שיש עורך אחד בעל זכות הצבעה שמצביע בעד הערך, כדי לקבוע שהערך יוותר על כנו (עם זאת, עקרונית תמיד ניתן להעלות כל ערך להצבעת מחיקה אם רוצים). 

בטרם תחילת העבודה על הערך, מומלץ להיוועץ באחד מדלפקי הייעוץ של ויקיפדיה, ולבדוק שם האם קיימת היתכנות תיאורטית לאישור הערך או לאו. 

ויקיפדיה האנגלית

בויקיפדיה האנגלית, העסק עובד אחרת לגמרי: אם בויקיפדיה העברית אפשרת להעלות את הערך ואז לקיים לגביו הצבעת חשיבות, בויקיפדיה האנגלית, הערך מועלה כטיוטה, ואז ממתין לבדיקה על ידי בודק מטעם ויקיפדיה; מדובר בבודקים בהתנדבות כמובן, שעומדים בקריטריונים הנדרשים להפוך לבודק ערכים. לאחר העלאת הערך, זמן ההמתנה (נכון למועד כתיבת שורות אלה) הוא בערך שלושה חודשים (!). מה אם זה לוקח אפילו יותר משלושה חודשים? אתם מוזמנים לפנות למתחרים (אה, אין כאלה? טוב אז נישאר). 

כדי לצלוח את תהליך הבדיקה של הויקיפדיה האנגלית, המאמר צריך לעמוד פחות או יותר בקריטריונים הבאים:

  1. בעל חשיבות
  2. לא מפר זכויות יוצרים
  3. לא מדובר בהשחתה
  4. אין מאמר קודם בנושא
  5. מנוסח בצורה ניטראלית
  6. מגובה במקורות איכותיים

אם הערך כתוב ומנוסח כמו שצריך, ואכן אותו עורך מצא שיש לו חשיבות אנציקלופדית, הערך יתקבל למאגר הערכים של ויקיפדיה האנגלית. 

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.