מיתוסים בקידום אתרים וכתיבת תוכן

מיתוסים בקידום אתרים

בעלי אתרים, מה אנחנו רוצים? נכון מאוד: להופיע גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש האטרקטיביות כמובן. המתודה המכונה קידום אתרים כוללת המון פרמטרים המשפיעים על קידומו של האתר בתוצאות החיפוש. נכון, האלגוריתם של גוגל הוא בעיקרון חסוי וידוע רק לעובדי גוגל, אולם שיטוט יסודי ברשת (באמצעות גוגל כמובן) יגלה לכם בתכלס כל מה שאתם צריכים לדעת על קידום אתרים לתוצאות טובות בגוגל, וכך תוכלו לשלוט על כל היבט הקשור לקידום האתר שלכם (או לפחות לנסות). 

איך הופכים את האתר שלנו לאתר מוביל בגוגל? יש כל מיני דרכים, אולם בבסיסן המהות היא להפוך את האתר לכמה שיותר רלוונטי לביטוי החיפוש. כיצד? בעיקר באמצעות העלאת תוכן איכותי שנסרק בגוגל, ומהווה אינדיקציה לגוגל שהאתר אכן רלוונטי לחיפוש. לכך נוסיף קישורים פנימיים וחיצוניים המעידים לכאורה על רלוונטיות, התנהגות גולשים אותנטית (אשר מעידה על כך שאנשים קוראים את הטקסטים), אלטים, מטא ועוד

מלבד תוכן איכותי, המשקל של כל אחד מהמשתנים לא ברור, אולם לצד כל התפיסות הככל-הנראה מדויקות ביחס לקידום אתרים ברשת, יש לא מעט תפיסות שגויות שהשתרשו בפועל מכל מיני סיבות. חשבנו לעשות קצת סדר ולהביא לידיעתכם כמה מיתוסים בתחום של קידום אתרים.

שכפול תוכן: מה שבאמת צריך לדעת

כולנו יודעים שאחד הדברים שממש אסור לנו לעשות בניהול אתר הוא לשכפל תוכן, קרי לקחת תוכן קיים שכבר נסרק בגוגל, ולפרסם אותו שוב באתר אחר. נכון? לא נכון. כלומר, לא בדיוק. גוגל לא באמת “מעניש” אתרים שביצעו שכפול תוכן (למשל על ידי העברתם לארגז חול). בגוגל מבינים שתוכן משוכפל הוא חלק מהחיים. יתרה מכך, לפעמים הוא נדרש (למשל בהדר או בפוטר באתר, שחוזרים על עצמם בכל עמוד). מה כן? גוגל לא מקדם תוכן משוכפל, מה שבעקיפין כן פוגע באתר. 

אז מה לא כדאי לעשות? בעיקר לא לנסות להערים על המנגנון של שכפול תוכן בצורה עצלה, קרי לקחת תוכן, לשנות אותו קצת קוסמטית (להחליף כותרות וכמה מילים פה ושם), ולהעלות אותו מחדש. גוגל יודע לזהות כי מדובר בתוכן משוכפל. כמו כן, ככל הנראה, גוגל יודע לזהות ככל מתי לוקחים טקסט ומשנים בו המון מילים, אבל מהותית הוא נשאר זהה. בשורה התחתונה, גוגל יודע מתי אתם לא תורמים ערך לעולם, ויתייחס אליכם בהתאם. 

דבר נוסף שצריך לדעת בהקשר של שכפול תוכן, הוא שגם תוכן ויזואלי כגון תמונות הוא תוכן. משום כך, אם  אתם משתמשים בהמון תמונות ממאגרי תמונות, אתם במובן מסוים מבצעים שכפול תוכן. עכשיו, גוגל לא יעניש אתכם על זה, אבל הוא בהחלט היה נותן לכם ציון טוב יותר לו הייתם משתמשים בתמונות מקוריות.

עם זאת, מעניין לא פחות לדעת מה לא מהווה תוכן משוכפל. ראשית, ניתן לקחת תוכן שפורסם בשפה מסוימת ולפרסם אותו בשפה אחרת, בהנחה שמדובר בדומיין עם סיומת אחרת, מה שנקרא TLD (למשל לקחת משהו שפורסם באתר עם סיומת com. ולהעביר לאתר של co.il). דבר נוסף הוא פרסום תוכן תוך שינוי צורה, למשל לקחת טקסט קיים ואז לעשות סרטון של הטקסט הזה.

Warning

קידום ממומן עוזר לקידום אורגני

נניח ואתם רוצים לקדם את האתר שלכם ולקבל לקוחות; יש שתי דרכים עיקריות לכך. הראשונה היא האיטית והיסודית (מה שמכונה קידום אורגני), והשניה היא המהירה והיקרה (מה שנקרא קידום ממומן). בדרך הראשונה, אנו בונים את האתר שלנו בצורה טובה ויסודית, משקיעים בכתיבת תכנים מושקעים, מכניסים קישורים, משקיעים בכותרות מטא ומחכים. דרך אלטרנטיבית היא לעשות קידום ממומן בגוגל: להכניס מודעות ולשלם על כל קליק שמישהו לוחץ עליהן סכום משתנה (העלות נקבעת בהתאם לביקוש באותו ביטוי חיפוש).  

הטרייד-אוף בין האפשרויות הוא ברור: קידום אורגני לא מבטיח תוצאות, וכן הוא וארוך יקר (עולה לנו זמן וכסף לכתוב מאמרים ולבנות אתרים איכותיים). עם זאת, הרבה אנשים מעדיפים תוצאות אורגניות, ולאורך זמן פעמים רבות ההשקעה מחזירה את עצמה. קידום ממומן לעומת זאת נותן תוצאות מיידיות, אבל כולל תשלום על כל קליק וקליק. הכניסות לאתר מגיעות רק כל עוד משלמים עליהן.

שתי הדרכים כמובן לגיטימיות, וכל אחד פועל איך שהוא רואה את הדברים, או לפי מה שמתאים לעסק שלו. עם זאת, ישנו מיתוס מעניין לפיו גוגל מעניק עדיפות אורגנית לאתרים ששילמו כסף בקידום ממומן. כלומר האלגוריתם של גוגל רוצה כביכול לעודד לקוחות משלמים, ולכן נותן להם קדימות מסוימת. אם כן, מדובר במיתוס לכל דבר ועניין, וגוגל פשוט לא עושה כך.

עדיף לכתוב תוכן ארוך

פעמים רבות אני מקבל דרישה כזאת וכזאת למאמר, עם הוראה בסגנון “אחי, זה צריך להיות אלף מילה לפחות” או משהו כזה. שנים רבות השתרשה תפיסה לפיה תוכן ארוך מועדף על גוגל כי הוא איכותי יותר או מעמיק יותר או שקר כלשהו אחר. עם זאת, לפי גוגל עצמה, אין חשיבות למספר המילים בכל הנוגע ל-SEO, אז אפשר פשוט לחסוך את זה. גוגל אוהב את התוכן שלנו איכותי, לא ארוך.

דומיין ותיק עדיף על דומיין חדש

הרבה בעלי דומיינים ותיקים נוטים להיאחז בהם משום תפיסה לפיה ככל שדומיין ותיק יותר, כך הוא אמין יותר בעיניו של גוגל, וכי ותק של דומיין הוא אחד ממאות הפרמטרים הבאים לידי ביטוי באלגוריתם. כך למשל טוענים שאתרים ותיקים יותר מחזיקים ביתרון על פני אתרים חדשים, רק משום הוותק של הדומיין. אולם האמת היא, כפי שנטען על ידי גוגל, היא שלוותק של הדומיין אין כל רלוונטיות לעניין קידום אתרים.

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.