תמונת SEO

דגשי SEO בכתיבת תוכן

אולי זה יפתיע אתכם, אבל את האתר בו אתם נמצאים כעת בניתי ללא מטרה מיוחדת. לא תכננתי לשווק את עצמי ככותב תוכן, ובכלל לא תכננתי להיות כותב תוכן. באותם ימים, סתם רציתי לתרגל בניה של אתר וורדפרס. קניתי דומיין, החלטתי על מיתוג מסוים, והתחלתי לעבוד.

בהתחלה, האתר היה אכן דל מאוד, וכמעט לא היו בו טקסטים. עם הזמן, שיפרתי קצת את העיצוב, הוספתי כמה פוסטים, וכן הפכתי לכותב תוכן מנוסה יותר. בהתאם לכך, הפניתי לכמה טקסטים נבחרים שכתבתי ללקוחות, וכן הוספתי תכנים אורגניים לאתר. אט אט, קרה דבר מוזר: ככל שהעליתי תכנים, האתר החל להיסרק בדירוג מעניין בכמה ביטויים תחרותיים יחסית בגוגל. למשל, בביטוי “כותב תוכן” (באיזור ראשון לציון; גוגל נותן תוצאות מעט שונות בהתאם לאיזורי חיפוש ובהתאם למכשיר בו אתם גולשים), האתר נסרק (נכון להיום) במקום ה-2 באיזור שלי:

תמונה מיקומים מתוך SC

עכשיו, כמובן שיש ביטויים יותר תחרותיים בתחום; וכמובן שכמו שהאתר עלה, הוא יכול גם לרדת; וכמובן שלמרות שאמנם המיקום גבוה, הדבר לא הביא להמון קליקים בפועל, שלא לדבר על הכנסות בפועל. עם זאת, עדיין מדובר בביטוי יחסית תחרותי, ומיקום יחסית גבוה. אני סבור שניתן ללמוד מכך כמה דברים לגבי קידום אתרים וכתיבת תוכן; לכן, צירפתי להלן כמה דגשי SEO חשובים בהעלאת תכנים.

היררכיה

בוורדפרס יש עמודים ויש פוסטים. את העמודים רצוי להקדיש לנושאים שהם קבועים מטבעם, כגון עמודי שירות, אודות, מפת אתר, צור קשר וכדומה. לעומת זאת, את הפוסטים מוטב להקדיש לתוכן מתעדכן בסגנון בלוג. מה ההבדל הטכני בין עמודים לפוסטים? פוסטים ניתן לסדר ולמיין בקטגוריות. ראו למשל כאן:

קטגוריות וורדפרס באתר

כפי שניתן לראות, באתר יש פוסטים בנושא כתיבה פובליציסטית (יעני, כתיבה שהיא הבעת דעה בנושאים שונים), ויש את עיקר הפוסטים באתר, שהם דוגמאות כתיבה שכתבתי ללקוחות שיווק. חלק מהפוסטים מקטגוריית כתיבה שיווקית, שייכתי גם לקטגוריית משנה, כגון כתיבה כלכלית, כתיבה לעורכי דין וכתיבה בנושא נדל״ן. בנוסף, יש פוסטים שהם תכנים ״בלעדיים״ לאתר אותם אני מכנה ״מאמרים״, ובתוכם ישנה תת-קטגוריה המוקדשת למאמרים בנושא קידום אתרים (ניתן לראות שה-yoast מזהיר אותי שאין מספיק מאמרים בנושא). כדי שהאתר שלכם יהיה כמו שצריך, רצוי שיהיו בו קטגוריות, ורצוי שבאמת תקפידו על שימוש נבון בקטגוריות הללו (למשל, לא לשים כל פוסט בכל הקטגוריות….).

תגיות כותרת 

היררכיה מוטב שתהיה לא רק בארגון הפוסטים והמידע באתר, אלא גם בתוך הטקסט עצמו; טקסט טוב הוא כזה שבנוי מכותרת ראשית המסומנת בתגית <h1>, כותרות משנה המסומנות בתגית <h2>, ואולי כותרות קטנות יותר בתגית <h3>. אם יצרתם כותרות עם תגיות נכונות, כאשר גוגל יסרוק את העמוד, הוא יוכל להבין במה עוסק הטקסט (לפי הכותרת הראשית, וכן כותרות הביניים), ולהבחין בין הטקסט לבין הכותרות. מוטב לשים בכותרות גם מילות מפתח שתרצו לקדם, בעיקר בכותרת הראשית (יש חשיבות גם לסדר המילים בכותרת). עם זאת, חשוב לא להפריז, ולא להשתמש באותה מילה יותר מפעם אחת בכותרות. 

עזבו כותרת, מה עם ה-Title?

פרמטר סופר-קריטי מבחינת גוגל הוא תגיות המטא (Meta-Title וכן Meta Description); הגולש אמנם לא רואה את תגיות המטא טייטל והדסקריפשן (אם כי הן מופיעות למעלה בכרטיסייה של הדפדפן), אבל גוגל רואה אותן היטב (רוצים לדעת מה תגיות המטא בעמוד בו אתם גולשים? לחצו קליק ימני בדפדפן, ואז ״הצגת מקור הדף״; לאחר מכן, לכו ל-<head> של העמוד ותראו מה מופיע). אלו תגיות שנועדו לבאר עבור גוגל מה יש בעמוד, ולכן הזדמנות מעולה מבחינתו להשתמש בהן לצורך קידום הנושא בו עוסק העמוד. כדאי שתגיות המטא יכילו מילות מפתח, אבל עדיף לא בצורה גסה מדי, שהרי גוגל כבר די מבין סמנטיקה, ולכן מבין מתי סתם דוחפים בכוח מילות מפתח ומתי הן רלוונטיות לתוכן. 

קישורים

פרמטר חשוב מבחינת גוגל הוא לינקים, קישורים, המפנים בלחיצה את הגולש לעמודים אחרים; קישורים מאתרים אחרים שיפנו לאתר שלנו, יעזרו מאוד כדי לקדם את האתר שלנו, וככל שהאתר המפנה טוב ואמין יותר, כך הקישור ממנו יועיל לאתר שלנו. אולם עוד לפני שאנחנו דואגים לקישורים נכנסים לאתר שלנו (לרוב הדבר כרוך בעלות, ולפעמים עלות לא קטנה), כדאי שנבנה את הקישוריות הפנימית באתר שלנו היטב. רוצה לומר, כל טקסט שאתם שמים באתר, מוטב שיפנה פעם-פעמיים לעמוד נוסף באתר שלכם (להשתדל לא להרבות יותר מדי בקישורים, שאחרת גוגל יזהה זאת כספאם). ההפניה לעמוד הנוסף, תהיה ממילה שמתאימה לכך בהקשר. למשל, אם אני כותב טקסט בנושא ויקיפדיה, מוטב שאפנה לפוסט שכתבתי מהמילה ויקיפדיה

השתמשו בתמונות

גוגל אוהב תמונות, וטקסטים עם תמונות תמיד יקבלו יתרון מסוים. ככל שהתמונה מקורית יותר (כלומר לא נסרקה אלף פעם בעוד מקומות), מה טוב. אגב, כאשר אתם מעלים תמונה, תקפידו לשים טקסט ב-alt של התמונה (זו שורת המידע שגוגל קורא לגבי התמונה; הימצאות של טקסט עוזרת לגוגל להתמצא בעמוד). 

תעשו תוכן מועיל

בסוף, מה גוגל רוצה? לתת למחפשים את התוצאה הרלוונטית ביותר למה שחיפשו. אז נכון, יש כל מיני פרמטרים בקוד האתר שאפשר לעשות, ויש קניית קישורים ויש אלף ואחד דברים; אבל הכי טוב? פשוט לתת לאנשים את מה שהם מחפשים. האתר שלי למשל, עלה מאוד בדירוגים אחרי שהוספתי לבלוג פוסט ארוך ומושקע בנושא של כתיבת כתבות שיווקיות

אם תכתבו תוכן שיהיה באמת איכותי ובאמת רלוונטי להרבה אנשים, אזי הגולשים שייחשפו לתוכן הזה באמת יקראו בו, והדפדפן של גוגל יזהה אותו  (על ידי זמן שהייה באתר למשל, הקלקות וכדומה). כלומר, תפסיקו לנסות להערים על גוגל על ידי קיצורי דרך למיניהם, ופשוט תשחקו לפי החוקים. זו בעיני הדרך האפקטיבית היחידה באמת להצליח לקבל חשיפה טובה. 

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.