ביקורות שליליות בגוגל

מחיקת ביקורות שליליות מחשבון גוגל מיי ביזנס

מי מאיתנו שמנהל עסק פרטי, ודאי מכיר בחשיבותו של הכלי המכונה גוגל מיי ביזנס (Google My Business). למי שלא מכיר, מדובר בכלי חינמי של גוגל, בו כל אחד יכול ליצור לעצמו עמוד עסקי המציג מידע אודות העסק שלו, כגון מפרט השירותים שהוא מעניק, שעות פתיחה, תמונות של העסק וכדומה. היתרונות בהקמה של עמוד גוגל מיי ביזנס הם ראשית ההנגשה של העסק באינטרנט והמיתוג שלו, אך בעיקר העובדה שמדובר בעוד דרך שבה לקוחות פוטנציאליים יוכלו למצוא את העסק שלכם בחיפוש בגוגל. קידום ובנייה נכונה של עמוד גוגל מיי ביזנס טוב, יכולים להביא לכם לידים “על הדרך” ללא עלות כלל, על ידי כך שהעסק שלכם יופיע בחיפושים במנוע החיפוש ובחיפוש מפה.

אולם ישנם מצבים בהם עמוד הגוגל מיי ביזנס שלכם הופך לחיסרון. זה קורה כאשר יצרתם עמוד שכזה, אך הלקוחות שלכם “פינקו” אתכם בביקורות שליליות, מה שהביא לציון נמוך לעסק שלכם, והורדת הסיכוי שהעסק יעלה בחיפושים. כמו כן, אותן ביקורות מופיעות באופן פומבי בעמוד העסק: אלו שטורחים לקרוא את הביקורות, מקבלים רושם רע על העסק שלכם. במצב שיש הרבה ביקורות כאלה, יתכן שהעמוד עושה יותר נזק מתועלת.

מה זה גוגל מיי ביזנס
עמוד גוגל מיי ביזנס לדוגמה

מה לעשות (ומה לא לעשות) כנגד ביקורות שליליות בעמוד גוגל מיי ביזנס

ראשית חשוב לדעת שגם אם לא יצרתם עמוד גוגל מיי ביזנס, יתכן ועדיין העסק שלכם מופיע בגוגל, כתוצאה מכך שנאסף עליכם מידע ברשת, ונוצר עמוד עסקי אודות העסק שלכם, אלא שהוא לא בשליטתכם. במצב כזה, עדיין אפשר להשאיר ביקורות אודות העסק.

נקודה זו מביאה אותנו לשלילת אסטרטגיה שיכולה לחלוף במוחכם, והיא למחוק את עמוד הגוגל מיי ביזנס שלכם במקרה של המון ביקורות רעות: אתם יכולים לעשות זאת, אבל זה לא יעזור. העסק עדיין יהיה גלוי, פשוט לא בשליטתכם. כל ביקורת שכזאת אינה בשליטת העמוד בו נכתבה, אלא בשליטת הכותב (תיכף תבינו כמה זה רלוונטי גם להמשך).

דבר נוסף שמוטב לא לעשות הוא לא להגיב לביקורות, אבל רק כאשר מדובר בביקורות שיש עילה טובה כדי להסיר אותן. למה הכוונה? ישנן מספר עילות אפשריות להסרה של ביקורת מגוגל. סיווגתי אותן באופן הבא:

  1. הטרדה, גזענות, ביוש פומבי או פגיעה בפרטיות.
  2. תוכן אלים או מיני.
  3. תוכן מסית.
  4. תוכן לא חוקי.
  5. התחזות של כותב הביקורת או אנונימיות.
  6. כתיבה של מידע מוטעה לחלוטין.
  7. ביקורת חסרת היגיון (ג’יבריש).
  8. תוכן פרסומי.
  9. תוכן לא רלוונטי.

עכשיו, לא משנה מה אתם תעשו, את הביקורות הללו לא תוכלו למחוק בעצמכם, היות וכאמור הן בשליטת הכותב ולא בשליטת פרופיל העסק. מה כן אפשר לעשות? להגיש בקשה לגוגל למחיקת הביקורת על בסיס אחת הטענות לעיל. הרבה פעמים למשל אנשים כותבים ביקורת ממשתמש פיקטיבי. במצב כזה, מאוד שווה להגיש בקשה להסרת הביקורת (ואם גוגל מסרבים, אפשר גם לערער על כך). 

מה נעשה כאשר הביקורת מוצדקת ואותנטית?

אני מניח שלכל עסק יש ביקורת שלילית מדי פעם; כאשר מטפלים בהרבה לקוחות, קורה שיש לקוחות לא מרוצים. אולם כאשר יש ביקורת שלילית כזאת, ואכן מדובר בביקורת אותנטית, חשוב לא להזניח אותה ולהתייחס אליה. עצם ההתייחסות משדרת רצינות, אמינות ואחריות.

מה קורה כאשר מדובר בעסק עם המון ביקורות שליליות אותנטיות? ראשית, יכול להיות שאתם נותנים שירות חרא, אז כדאי שתפנימו את הרמז ותשנו גישה. מעבר לכך, נדרשת עבודה רצינית של מה שמכונה ניהול מוניטין. במקרה הזה, צריך לעבור ביקורת ביקורת, לפנות לכותב של כל ביקורת באימייל, ולבקש ממנו להגיע להסדר כלשהו בתמורה להסרת הביקורת (למשל לתת לכותב הביקורת משהו במתנה, כגון ייעוץ חינם או מה שזה לא יהיה בהקשר של העסק שלכם). אתם צודקים, זה נשמע כמו המון עבודה במצבים מסוימים; יש עסקים שיש להם המון ביקורות שליליות, אבל לצערי אין קיצורי דרך במקרה הזה. אולם אם משקיעים מאמצים, זה אפשרי; רוב האנשים פשוט יהיו נאותים להסיר: לרוב הם כתבו את הביקורת בעידנא דריתחא, ולאחר מכן איבדו כל עניין. כשאנחנו כותבים ביקורת שלילית, אנחנו לא תמיד מרגישים שיש בצד השני אדם שיכול להיפגע מהדברים, וברגע שזה נחשף בפנינו, אנחנו נאותים למחוק. במצבים אלו, יתכן ששווה להיעזר במישהו חיצוני המתמחה בטיפול במצבים אלו, שהוא מצד אחד מנוסה בפנייה לאנשים, ומצד שני נתפס כניטרלי מול כותבי הביקורות.

מה קורה כאשר הביקורת נכתבת על ידי בן אדם אמיתי, שאפשר לזהות ולאתר, אך היא מכילה טענות עובדתיות לא נכונות או ביטויים משפילים ומבזים? לא לבזבז זמן: להגיש נגדו מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע. כן, לגמרי אפשרי לתבוע מישהו על ביקורת מזויפת ומשמיצה שכתבו נגדכם. ברוב המקרים עצם האיום מספיק, ואין צורך בעורך דין. אפשר לקחת מכתב מוצלח ממישהו ולהתאים אותו בעצמכם. ואם בכל זאת אתם רוצים, קחו עורך דין. תתחילו לטפל בביקורות השליליות האלה. 

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.