תמונה גנרית שקשורה לתוכן. תכלס אין לי רעיון טוב למה לשים כאן
תמונה גנרית שקשורה לתוכן. תכלס אין לי רעיון טוב למה לשים כאן

אחת ולתמיד: האם שווה להזמין תוכן בזול?

כיום כתיבה כמקצוע נעשית במובן מסוים בעיקר במסגרת כתיבת תוכן באינטרנט. מה זו באמת כתיבת תוכן? בעיני זו כתיבה שעצם המטרה שלה היא יצירת חשיפה באינטרנט. כלומר, אני מחריג כאן אתרי חדשות דוגמת “הארץ” או Ynet+ שמייצרים תוכן שעולה כסף, קרי תשלום ישיר על עצם עצם הקריאה, ומשאיר בעצם כמעט את כל שאר האינטרנט שכולל אינסוף תוכן בחינם, אך הוא מתפרסם לשם קידום אג’נדות אחרות. אילו אג’נדות למשל? כל אחד והמניעים שלו: מיתוג עסקי, יצירת טראפיק לשם חשיפה לפרסומות (למשל בתחום המכונה Content Arbitrage), תחביב (כמו למשל בבלוגים חסרי מטרה) או קידום אתרים

התחום האחרון, קידום אתרים, הוא זה שלרוב אנו מקשרים עם כתיבת תוכן: התפיסה היא שכדי שאתר יופיע גבוה בביטויי מפתח בגוגל (כלומר, ביטויי חיפוש לפיהם מחפשים שירות בגוגל, ולא כשאנחנו מחפשים שם ספציפי), צריך לקדם את האתר הזה עם תוכן. אבל איזה סוג של תוכן? כאן נושא הדיון שלנו: האם הדגש צריך להיות על האיכות או על הכמות? מן הדיון בשאלה הזאת נגזרת שאלה מעניינת יותר: כמה צריך לשלם על תוכן?

עוד תמונה גנרית על תוכן. אין לי כוח לזה
עוד תמונה גנרית על תוכן. אין לי כוח לזה

על שני סוגים של תוכן עומד האינטרנט

נניח שאנחנו רוצים לקדם אתר בתחום תחרותי מאוד כמו תכשיטים, תחום משפטי מסוים, שיפוצים, תיווך, עיצוב גרפי או מה שזה לא יהיה. גוגל שואף לתת למחפשים בו את התוצאות הרלוונטיות ביותר, אותן הוא בוחר מבין אינסוף אפשרויות. כל התחום של קידום אתרים הוא הניסיון להבין את הפרמטרים שגוגל בוחן ולנסות לעמוד בהם בצורה מיטבית.

גם אם לא הכל ידוע בתחום, ברור שטקסט הוא דבר סופר-חשוב בקידום אתרים. אין אפשרות להביא אתר למקומות גבוהים בביטויי מפתח, מבלי שבאתר הזה תהיה כמות נכבדת של מאמרים. אולם השאלה היא מה יותר חשוב: שיהיו באתר המון-המון מאמרים שייכתבו סביב תתי-נושאים של תחום העיסוק של האתר, או שיהיו בו פחות טקסטים אבל שהם איכותיים יותר, כאלה שנותנים ערך לגולש. 

עכשיו, בהערת ביניים אעיר שאני נמצא הרבה שנים בקבוצות שונות של כותבי תוכן. מן ההתרשמות האישית שלי, כותבי תוכן עצמם נחלקים מאוד בשאלה הזאת, ובעיקר מדוע? היות שלקוחות שמאמינים שקידום האתר נעשה בזכות המון-המון טקסטים, רוצים את הטקסטים שלהם בזול, משהו בסגנון ה-10 אגורות למילה פחות או יותר. עכשיו, 10 אג’ למילה זה כלום: זה מאה שקלים עבור טקסט של אלף מילה. בדרך כלל מזמינים טקסטים כאלה בכמויות, איזה 50 מאמרים של 400 מילים כל אחד או משהו כזה. הדרך היחידה שזה יהיה משתלם עבור כותב התוכן, היא שהוא לא ישקיע הרבה בכתיבה של הטקסטים הללו: פשוט להתיישב על המחשב, ולהתחיל להקליד בצורה אינטואיטיבית לגמרי, מבלי לחשוב יותר מדי על מה שיוצא לו מהאצבעות. את התכנים הללו מכנים (לדעתי באופן שגוי, תיכף אסביר גם למה) בתור מאמרי SEO.

הסוג השני של תוכן, הוא תוכן המיוצר בהשקעה גדולה יותר: למשל תוכן המצריך קריאה מקדימה; תוכן שכדי לכתוב אותו צריך ידע מקצועי מסוים; תוכן הנסמך על מספר מקורות מידע וכדומה. אופן התמחור של התוכן הזה הוא יותר בעייתי, משום שהוא תלוי בהמון דברים, אבל נעזוב את זה כרגע. את התוכן הזה מכנים לעתים תוכן שיווקי, כדי להבחין בינו לבין תכני SEO.

הקונפליקט

החיכוכים הרבים שקיימים בקבוצות של כותבי תוכן, נובעים לרוב מכותבי תוכן המתמחים בכתיבה של תכנים שיווקיים, המתרעמים על המחיר שמסכימים לקבל תכני SEO, ובעיקר רושפים טינה כלפי הלקוחות המבקשים המון מאמרים במחירי SEO (כל מיני פוסטים בפייסבוק בסגנון: “אני צריך 40 מאמרים בנושא טחורים. מוכן לשלם 25 שקלים למאמר, וכן שהכותב יבוא וימשוך לי באצבע לפני שאני תוקע נאד”).

אולם הטענה שלי היא שאותם כותבים המתמחים בתכנים שיווקיים (ביניהם גם אני), לרוב כושלים להבין שמדובר פשוט בסוג אחר של תוכן: זה נראה אחרת, זה מיוצר אחרת, וזה שווה הרבה פחות. נכון שישנם לקוחות שהתרגלו לקבל תוכן בזול, והם לא מוכנים לשלם תעריף גבוה על תכנים איכותיים, אבל זה פשוט בלתי נמנע. אולם בסופו של דבר, יש לא מעט לקוחות שמוכנים לשלם על כתיבת תוכן איכותית, ובהם צריך להתמקד. אגב, למה יש לקוחות כאלה? כי בסוף הדבר היחיד שבאמת עובד.

התוכן הנכון

תעשו ניסוי בעצמכם: תריצו חיפוש על כל מיני ביטויי מפתח בגוגל, ותראו את התוכן הקיים אצל האתרים בעמוד הראשון. אתם תראו שאמנם יש בהם לא מעט תוכן, אבל התוכן הזה כמעט תמיד כתוב בצורה מקצועית, יפה ונכונה. לכן אני טוען שאין דבר כזה מאמרי SEO באמת, היות וקידום אתרים נעשה רק באמצעות תוכן איכותי. זה נכון שיש חשיבות לכמות, ומאמר או שניים לעולם לא יספיקו, אבל תמיד עדיף להזמין 50% פחות מאמרים ממה שתכננתם, ולהשקיע את הכסף הזה בהזמנת מאמרים איכותיים יותר.

מדוע? משום שהפרמטרים הכי חשובים במנועי החיפוש של גוגל קשורים להתנהגות גולשים: גוגל מזהה איזה מטא-דסקריפשיינז גורם לאנשים להיכנס לעמוד, אילו טקסטים הגולשים באמת קוראים (למשל, על ידי מדידת זמני שהייה בעמודים), לאילו טקסטים נעשות הפניות אורגניות מאתרים מסוימים ועוד. בגלל שהתנהגות גולשים היא הדבר החשוב באמת, חשוב להשקיע בטקסטים שלכם. הבונוס הוא שעל הדרך, התכנים האלה ימתגו אתכם כמקצועיים בתחום שלכם. 

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.