תוכן

קשה שם בחוץ לכותבי תוכן

הפוסט הזה עשוי להיראות עבור חלקכם חסר תכלית. במידה מסוימת הוא כזה; הוא מה שנקרא “פוסט פריקה”. בסוף יש גם הנעה לפעולה, אבל לא מהסוג שיועיל לכם אישית. בכל אופן, אם אתם חוששים לא להרבות חוכמה מהקריאה שלכם, מוזמנים לדלג.

שמי עומר כהן ואני כותב תוכן. זה מה שאני; לאורך השנים חשבתי, או יותר נכון קיוויתי, שאני הרבה דברים אחרים, ביניהם יהלומן, עורך דין ועוד. ניסיתי הרבה דברים, ולא התמדתי בהם לאורך זמן. כנראה שבסוף, מה שאני יודע באמת לעשות זה לכתוב. אני אף חושב באופן אישי שאני כותב טוב יחסית, ולא פעם הסביבה אף שולחת לי על כך חיזוקים חיוביים. לכתוב טוב זה נחמד, אבל האם זה נותן משהו בחיים? לא הרבה לכשעצמו, בטח לא פרנסה טובה, כפי שאסביר כאן.

אבל אני, אוהב לכתוב בבית

לאורך השנים עבדתי בסוכנויות דיגיטל בתור שכיר, ובשנים האחרונות אני פרילנסר, עצמאי, שכותב עבור לקוחות לפי הזמנה. וזה נחמד להיות עצמאי: אני קובע לעצמי את השעות, הולך ברוגע למכון כושר בבוקר במקום בערב כשעמוס; רואה את הבת שלי בכיף במקום לרוץ ולהגיע בלחץ מהעבודה כדי לאסוף מהגן; אני לא צריך להתלבש יפה בבוקר; אני יכול שלא להתעצבן בפקקים; אני יכול לאכול אוכל בריא של בית, ובעיקר יכול לנוח לפי הצורך. 

אבל פרילנסר משמע לחיות באי ודאות: האם אקבל מספיק הזמנות החודש? פעמים רבות התשובה היא לשלילה; או אז אני מבין לא אקבל מספיק הזמנות החודש, וזה דופק אותי כלכלית. אתם יכולים לומר: בעיה שלך, תהיה שכיר. עם זאת, בתור שכיר בתחום הזה, דווקא יש ודאות: אתה בוודאות לא תרוויח מספיק. יכול להיות שהבעיה אצלי, אבל ההצעות שאני מקבל ככותב שכיר לפעמים נמוכות גם מעשרת אלפים שקלים בחודש. זה כל כך נמוך, שבעצם אין לי מה לעשות עם זה, ואני אפילו לא שוקל אותן. בכלל, נראה שכמעט כל שכיר שלא עובד בהייטק, לא מרוויח מספיק בסוף החודש. העולם היום לא באמת צריך עובדים, הוא צריך עבדים. לכן אני פרילנסר, כי בתור פרילנסר לפחות יש סיכוי להתפרנס. 

עם זאת, נכון לעכשיו אני לא מרוויח מספיק ככותב פרילנסר, ואני צריך להגדיל את ההכנסה שלי. אם אתה פרילנסר בתחום הכתיבה שרוצה להתפרנס (בהנחה שאין לך ריטיינרים טובים ויציבים), אתה צריך לקוחות חדשים, כל הזמן. צריך זרם של אנשים, שכל אחד מהם יגיד משהו בסגנון “אני רוצה כתיבת תוכן לאתר שלי”, או “כך וכך לעמודי הסושיאל שלי” וכדומה. עם זאת, אני לא יכול פשוט לתלות שלט ולחכות שהלקוחות ייכנסו אלי לחנות. אני צריך ללכת “להביא אותם”. איך מביאים לקוחות בכתיבה? שאלה מצוינת. בואו נקדיש לה כותרת לשם ה-SEO, ואז ננסה לענות עליה.

איך מביאים לקוחות בתחום של כתיבת תוכן?

אז יש כל מיני דרכים לכך. דרך אחת היא למשל פלטפורמות כלכלה שיתופית כגון פייבר או Upwork. אני ניסיתי את זה, וממש לא התחברתי. דרך נוספת היא פלטפורמה ישראלית בשם אקספלייס: זו זירה המיועדת לפרילנסרים, ולאנשים שצריכים פרילנסרים בכל מיני תחומים כגון גרפיקה, תכנות, כתיבה ועוד. היא גובה דמי מנוי לא זולים (כמעט מאה שקל בחודש). אני ניסיתי אותה, הבאתי ככה לקוח אחד סביר, אבל בעיקר יצרתי קשר עם כמה לקוחות לא איכותיים. לא יודע אם אני פוסל אותה, אבל לא יכול ממש להמליץ עליה כרגע. 

דרך נוספת היא דרך הפרסומים השונים בשלל קבוצות בפייסבוק שיש בנושא. למשל, כתיבת תוכן מקצועית/כותבי תוכן – וכל מי שצריך אותם!, או מקצועני כתיבת תוכן – משרות | פרויקטים | דיונים ועוד כל מיני קבוצות בסגנון. יש המון קבוצות, אבל הבעיה בהן, במיוחד בשנה האחרונה, היא שהיצע הכותבים עולה בהרבה על הביקוש אליהם: על כל מודעה נורמלית יש עשרות תגובות של כותבים שמנסים לצוד את תשומת ליבו של מנסח המודעה. והכי גרוע? רוב המודעות ממילא לא לגיטימיות, אלא פשוט מודעות של הונאות פישינג שהשתלטו על פייסבוק והפכו רעה חולה. מרבית הטראפיק בקבוצות האלה, הוא פשוט של הונאות; אין מנהלי קבוצה שימתנו את ההונאה הזאת, וזה די מה שנהיה מפייסבוק לאחרונה.

איך עוד מביאים לקוחות לכתיבת תוכן לאתרים? דרך נוספת היא גוגל: אם תחפשו (נכון להיום לפחות) את הביטוי “כותב תוכן” בגוגל, תמצאו שהאתר שלי הוא כנראה במקום הראשון אורגנית (ואם לא, אז גג שני או שלישי). אם תחפשו “כתיבת תוכן“, אהיה כנראה במקום ה-7 אורגנית, כלומר בעמוד הראשון. רוצה לומר, האתר שלי מדורג גבוה על כמה ביטויי מפתח רלוונטיים. עם זאת, אולי לא תופתעו לדעת שכתיבת תוכן היא לא שירות שמחפשים המון בגוגל. האמת? רוב האנשים שמחפשים תוכן, בפועל מחפשים בניית אתרים (ואז רוכשים תוכן באופן עקיף) או סוכנות שיווק או פרסום (וגם אז רוכשים תוכן, אבל בצורה עקיפה). רוצה לומר, גוגל זה נחמד, אבל לא מספיק, ובטח אי אפשר לבנות על זה בתחום התוכן.

הבן אדם הנכון בזמן הנכון

אז מה עושה באמת כותב תוכן טוב שרוצה לקבל עבודות נורמליות? תכלס, הוא צריך לקוחות מסחריים גדולים. ואיך מגיעים אל הלקוחות האלה? שאלה טובה. כנראה שכותב התוכן הזה צריך את האדם הנכון שיושב בחברה גדולה, שצריכה במקרה שירותי תוכן כגון בניית מצגת חשובה, ניהול סושיאל, מאמרים חשובים ללקוחות, חוברת מידע ללקוחות, דף נחיתה, או כל מוצר אחר שמערב תוכן. וזה מה שאני צריך מכם חבר’ה: אם הגעתם עד לכאן, ואתם עובדים בחברה שצריכה שירותי תוכן, אבל שירותי תוכן איכותי; כתיבת תוכן מספקים שאומרים על עצמם שהם מספקים “תוכן אחר”, אבל באמת עומדים מאחורי “האחר” הזה; שירותי כתיבה עבור טקסטים שאנשים אשכרה נהנים לקרוא, ולכן הטקסטים באמת עובדים; שירותי קופי יצירתיים באמת, בעולם שבו יצירתיות הפכה זן נדיר. אם אתם האנשים האלה, תמליצו עלי חבר’ה. הלקוח יודה לכם בסוף שהכרתם לו אותי.

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.