עשרה טיפים לחיפוש בגוגל שיעיפו לכם את הפוני

flying pony

בתור כותב תוכן, אני נדרש לחפש מידע באופן יום-יומי בגוגל על מנת לכתוב על נושא מסוים שאיני מכיר מספיק. כמות המידע בגוגל היא אינסופית, ויש שם כל מה שנרצה אי פעם לדעת. עם זאת,  לא תמיד אנחנו יודעים מה בדיוק לשאול.

מוגשת לכם כאן רשימה של עשרה כלים שגוגל מציע לכם ולא בטוח שהכרתם. יתכן ותמצאו כאן לפחות כלי אחד או שניים שתמצאו אותו יעיל במיוחד בחיפוש מידע בגוגל.

כלל המילה הראשונה

בחיפוש בגוגל, המילה הראשונה בחיפוש היא הכי קובעת, אחריה השנייה וכך הלאה. למשל, אם רוצים שווארמה טובה בחיפה, לחפש כך: ״חיפה שווארמה טובה״.

יש להבין שגוגל כל כך חכם, שהוא מבין גם משפטים שלמים. נכון שאם תכתבו מילים ספורות, המילה הראשונה הכי קובעת, אבל אם נכתוב משפט שלם הוא ידע בדרך כלל להבין אותו, ולכן ניתן לנסח שאלות מורכבות לגוגל, ולא פעם התשובה הישירה לשאלה תהיה אחת התוצאות הראשונות.

מירכאות

כאשר עושים שימוש במירכאות, החיפוש ממוקד יותר. המירכאות מחברות את המילים ביחד, ולא מציגות תוצאות רלוונטיות לכל מילה בנפרד: אם אני אחפש . בעצם השימוש במירכאות מצמצם תוצאות בלתי רלוונטיות ומדייק את החיפוש שלנו (למשל: לחפש הסביח של עובד אל מול ״הסביח של עובד״. באופציה השנייה נקבל רק את הסביח של עובד, ופחות מזנוני סביח מיותרים).

מירכאות יכולות לשמש גם לצרכים דקדוקיים: נאמר ואני רוצה לכתוב מייל באנגלית, ואני לא בטוח איך כותבים משפט מסוים: ניתן להקליד את המשפט כולו עם מירכאות, גוגל יאתר זאת ויביא את המשפט נכון.

שימוש בסימנים בתוך הביטויים

הסימנים פלוס ומינוס מעולים למיקוד החיפושים בגוגל: הסימן ״מינוס״ (-) בצמוד למילה, מוריד מילות מפתח בלתי רצויות מן החיפוש. למשל: מחפש מעדנייה , אבל לא באזור חיפה, מחפשים: ״מעדניה״ -חיפה, ומקבלים את כל המעדניות בגוגל, שלא נמצאות בחיפה.

לשים לב שהביטוי ״מעדניה״ מוקף מירכאות. כמו כן, לשים רווח לאחר הביטוי ״מעדניה״, אבל אין רווח בין הסימן מינוס למילה חיפה.

בדומה לכך, הסימן ״פלוס״ (+) בצמוד למילה, מכריח את גוגל להביא תוצאות חיפוש הכוללות את המילה. למשל: מחפש אך ורק עמודי ביקורות על מסעדה סינית בשם ״הסיני המגניב״ מחפשים: ״הסיני המגניב״ + ביקורת. בנוסף, קיימת אפשרות של חיפוש שני ביטויים חלופיים על ידי ״Or״.

  • הביטוי ״Or״ בין ביטויים סגורים בגרשיים, יאפשר לכם לחפש שני ביטויים דומים ולמצוא לפחות אחד מהם:

דוגמה בעברית: ״ביבי״ Or ״בנימין נתניהו״. הסימן OR חייב להיות באותיות גדולות.

כמו כן, ניתן להשתמש בכוכבית (*), למצבים בהם אנו מחפשים כאשר אנחנו לא יודעים את המילה החסרה.

חיפוש רק באתר מסוים

לאתרים רבים יש מנועי חיפוש פנימיים, אבל מנועי החיפוש פחות טובים משל גוגל, או שבכלל אין להם מנועי חיפוש. נניח ואני רוצה למצוא איזה משהו שקראתי פעם בדה מרקר על מניית ״האופניים של חמימו״, או שקראתי כתבה שאני זוכר רק כמה מילים מתוכה.

  • מחפשים ביטוי בדה מרקר באמצעות: site, ולאחר מכן כתובת האתר, ולאחר מכן הביטוי תחום במירכאות. זה מה שיופיע בשורת החיפוש בגוגל:

״האופניים של חמימו״ site:themarker.co.il

באופן הזה, נמצא מלא בנושא האופניים של חמימו מדה מרקר. 

גוגל אלרטס

כאשר אנחנו מחפשים בגוגל, אנחנו מחפשים דברים שהתפרסמו בעבר. אולם מה עם דברים שטרם התפרסמו?  בעזרת גוגל אלרטס (Alerts) אפשר לחפש דברים שטרם נוצרו, אולם יווצרו בעתיד.  נניח ואני כותב הרבה בנושא של עולם הבידור, ואני יודע שדברים שמתפרסמים על אייל גולן או בר רפאלי או נטע אלחמיסטר תמיד יוצרים דברים מעניינים לדבר עליהם.  אני יכול להיכנס לגוגל אלרטס, ולכתוב ״בר רפאלי״ או ״אייל גולן״, להגדיר לעצמי התראות עליהם, וכך אקבל התראה בכל פעם שמתפרסם משהו על אייל גולן או בר רפאלי.

Error 404- הדף לא נמצא

טריק שווה במיוחד: לפעמים מקבלים שגיאה מס׳ 404, קרי האתר או הדף לא קיים עוד. איך גוגל בעצם עובד? גוגל שולח crawlers  שסורקים את האינטרנט כל הזמן. מתישהו, גוגל סרק את האתר הזה או הדף הזה והוא היה פעיל, אבל עכשיו הוא לא נמצא או הוסר. עם זאת, המידע שמור איפשהו. לכן, חוזרים אחורה לעמוד של תוצאת החיפוש, מקישים על המשולש הירוק הקטן ליד כתובת האתר בתוצאת החיפוש, ובוחרים באפשרות ״עותק שמור״. לוחצים על העותק השמור, ומקבלים את האתר כפי שהוא הופיע בפעם האחרונה שהוא ״היה בחיים״.

חיפוש אתרים דומים

כאשר מקלידים את המילה related: בשורת החיפוש (עם נקודותיים לאחריה) ומצמידים לה כתובת של אתר מסוים, מקבלים בתוצאות אתרים דומים או אתרים מתחרים. לדוגמה: related:www.one.org.il, ונקבל אתרי ספורט נוספים.

חיפוש סוגי קבצים

חיפוש קובץ מסוים באמצעות: filetype

שימושי במיוחד עבור פורמטים כמו ppt, xls, doc, pdf

אם למשל אתם רוצים להשכיר דירה שבבעלותכם, ובא לכם להצטייד בהסכם שכירות איכותי, פשוט תקישו למשל: ״הסכם שכירות״ filetype:doc, ותקבלו מלא דוגמאות להסכמי שכירות. אפשר גם בכלל להשתגע, ולחפש סוגי קבצים בתוך אתר מסוים, כמו ״רשימת משכורות״ באתר של ארגון כלשהו. לכו תדעו, אולי זה יעבוד לפעמים.

אגב, בגוגל אימג׳ס אפשר לחפש פורמטים כמו png או jpg.

חיפוש לפי תאריך

גוגל ניוז מאפשר לחפש בעשרות אלפי אתרי חדשות: אפשר לכתוב ערך מסוים, לקבל את כל החדשות לגביו מן הזמן האחרון. עם זאת, אם מקישים על המשולש השחור הקטן בקוביית החיפוש, נפתחת חלונית: בחלונית מקישים טווח תאריכים.  תוכלו לחפש רק כתבות או פרסומים שהתפרסמו בתאריך מסוים.

חיפוש כאשר הביטוי מופיע בקישור

כאשר עושים SEO לאתר מסוים, ניתן להקיש לפני ביטוי שמחפשים allinurl, ותקבלו רק תוצאות המופיעות בקישור של העמוד.

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.