בחירות

פוליטיקה חברתית: מה אפשר ללמוד מהסושיאל של הפוליטיקאים שלנו?

הבחירות ממש כאן, אבל קשה לומר שמרגישים את החום שלהן: אין עצרות גדולות ואין אווירה של בחירות ברחובות הערים. מדי פעם רואים איזו מרפסת עם שלט, אבל לא משהו דרמטי. על שידורי תעמולת בחירות אין בכלל טעם לדבר, הם העץ שנופל ביער ואף אחד לא שומע. גם הפרלמנטיים השכונתיים כבר עוסקים בעניינים חשובים יותר, כמו מחירי הדיור ועליית הריבית. התחושה היא שכולנו מחכים שיזרקו שוב פעם את הקוביות, עד שתצא איזו תוצאה שתכריע את המשחק, לטוב או לרע. 

אולם היכן בכל זאת אפשר לחוש את אווירת הבחירות? ברשתות החברתיות, שם פוליטיקאים משקיעים את מירב מאמציהם. אם בעבר היו יוצאים לבלות בשווקים ולנאום בכיכרות, היום השטח האמיתי הוא הרשתות. שם הפוליטיקאים ותומכיהם מתנצחים ללא הרף. משום כך, אם אנחנו רוצים להבין את הבחירות הללו באמת, חשוב לשים דגש על הרשתות, ולהבין כיצד הן משפיעות על השיח הפוליטי.

מן המפורסמות היא, שהבחירות הקרובות יוכרעו בקרבות התחתית, קרי בשאלה – אילו מן המפלגות לא יעברו את אחוז החסימה. משום כך, חשבנו לנסות “לנבא” את הצלחתן של כמה מפלגות מעניינות לפי האופן שבו הן מנהלות את הנוכחות שלהן ברשת החברתית שהיא כנראה הפופולרית ביותר בישראל, האינסטגרם, ולראות מה אומר ניהול האינסטגרם שלהן על סיכויי ההצלחה שלהן בבחירות. 

לפני שניכנס לעניינים, הערה מקדימה וחשובה: היות ואנחנו חיים ברשתות, אנו יודעים כיצד גולשים מסוגלים להגות במוחם תזה שלמה של היעלבות, או לבנות תילי פרשנויות על כוונות נסתרות מכל ניסוח שהם קוראים ברשת. חשוב לומר שניסינו להלך בבטחה בשדה מוקשים צפוף במיוחד, ועשינו כל מאמץ להימנע מהבעת עמדה פוליטית. אם בכל זאת מצאתם את עצמכם נעלבים בשם נבחר הציבור שלכם, תנסו לספור עד עשר בטרם תגיבו. תדעו שזו ממש לא הייתה הכוונה.

מרב מיכאלי

מרב מיכאלי אינסטגרם

על פי הסקרים, מפלגת העבודה יחסית יציבה על חמישה מנדטים (נכון למועד כתיבת שורות אלו), אולם כפי שמרב עצמה הייתה אומרת “הכל צפויה והרשות נתונה”: ביום הבחירות הכל יכול לקרות, ולכן צריך להילחם עד הרגע האחרון.

על פניו, נראה שמיכאלי עושה זאת; הטענה לפי מרב מיכאלי עושה סושיאל בצורה מוצלחת היא די קונצנזוס: יש לה למעלה מ-70,000 לייקים, שזה אמנם לא גבוה כמו נתניהו (למעלה ממיליון) או יאיר לפיד (מעל 140K), אבל יחס הלייקים:מעורבות שלה גבוה מאוד: בהמון פוסטים לאורך הפיד יש לה מעל אלפיים לייקים, המבטאים יחס גבוה של 3% מכמות העוקבים. אצל יאיר לפיד למשל קשה יש כמות דומה של פוסטים של מעל אלפיים לייקים, אך כאמור יש לו כמות כפולה של עוקבים. ממעבר על הפיד של מיכאלי, נראה שאת כמות הלייקים הגבוהה היא מקבלת כאשר היא מתמקדת במסרים שהציבור מזהה אותם עמה, כגון קידום מעמד האישה ותקיפה של נתניהו. מנגד, כאשר היא מנסות לשוות לעצמה ממלכתיות, ומפלרטטת עם ביטחון ומורשת רבין, היא מביאה מעט פחות לייקים.

צילום מסך 18.10.22 מרב מיכאלי
צילום מסך 18.10.22 מרב מיכאלי

דבר חיובי נוסף שאפשר לראות בניהול הסושיאל של מרב מיכאלי, הוא RTM, קיצור של Real Time Marketing, כלומר שיווק שהוא תגובה לאירועים בזמן אמת. למשל, כאן היא מגיבה לדבריו של שמעון ריקלין על “העצלנים מעיירות הפיתוח” ממש יממה לאחר שהם פורסמו.

מבחינה חזותית, האינסטגרם של מרב מאוד נעים לעין, עם מוטיב סגול חוזר ונקי, אך גם לא נקי מדי, ונותן גוון אנושי. כאן אנו מגיעים לנקודת אור נוספת, והיא הנגשת העשייה הציבורית של מרב על ידי אינפוגרפיקה פשוטה, כך שכל מי שמתחברת למסרים יכולה לשתף ולהפיץ את בקלות.

לסיכום: מרב מיכאלי מנהלת קמפיין סושיאל בצורה נכונה, נעזרת בגרפיקה נכונה, ויוצרת מעורבות גולשים. אם נשפוט לפי האינסטגרם, היא תצליח לפחות כמו שמנבאים לה הסקרים, אם לא למעלה מכך.

איילת שקד

צילום מסך 18.10.22 איילת שקד


לפי הסקרים איילת שקד אמנם מתחת לאחוז החסימה, אך על פניו נמצאת קרובה אליו מאוד, כאשר הבדלים זניחים מאוד בדפוסי ההצבעה יכולים להעביר אותה ואת מפלגתה. שקד שמה את כל הז’יטונים, ונראה שכבר מבחינתה אין דרך חזרה. אולם אם נשפוט לפי האינסטגרם, קשה לומר שהעתיד ורוד: לשקד יש 68,000 אלף עוקבים באינסטגרם, כמעט כמו מרב מיכאלי. אולם איזה הבדל בין השתיים: אצל שקד אחוז המעורבות נמוך במיוחד, ופעמים רבות אפילו 500 לייקים (כמובן שזה בהנחה ואנו מתעלמים מהפוסטים החדשים שפורסמו בשבעת היממות האחרונות, ונותנים ללייקים “להצטבר” בטרם נחווה את דעתנו בנושא).

צילום מסך 18.10.22 איילת שקד

דבר נוסף שאפשר להתייחס אליו הוא התגובות לפוסטים. אם נחלק זאת בצורה גסה, לייקים הם הדרך של גולשים להביא אהדה באינסטגרם, ותגובות הן המקום… איך נאמר? להביע ביקורת. אצל שקד, הביקורת ממש אכזרית: גם ההערות אצל מירב מיכאלי הן מאוד “ביקורתיות”, אך ישנם גם הערות תמיכה שקיבלו לייקים ונחשבות ל-Top comments. אצל שקד? בוז מוחלט לכל דבר שיש לה להגיד. 

 

אילו תכנים כן מקבלים לייקים? היכן שאיילת שוברת דיסטנס, כגון תמונה שלה שמה ראש על בעלה כאחת האדם, תמונה שלה מכינה חלות שבת, בונה סוכה עם הילדים וכדומה. לאיילת יש תדמית של אחת שזורם לה קרח בוורידים, ונראה שככל שהיא שופכת קצת אור אחר על התדמית הזאת, מה טוב.

 

אולם כאן אנו מגיעים לנקודה נוספת בעייתי בניהול הסושיאל של שקד, ושהוא מורכב מרצף של תמונות שבהן שקד פשוט לא מחייכת (מה נסגר? תחייכי קצת איילת, אפילו שהמצב נראה קשה בסקרים). כמו כן, אין לאיילת מוטיב גרפי של צבע לקמפיין בפיד (יתכן ויש לכך קשר לעובדה שאיילת חזרה רק זה מכבר לבית היהודי, אחרי כל השינויים התכופים שעברה מבחינה פוליטית).  

לסיכום: הסקרים מנבאים נכון להיום לאיילת שקד פגישה עם הצד הלא נכון של אחוז החסימה. אם אנחנו מעריכים את סיכוייה לפי ניהול הסושיאל שלה, נראה שהיא אפילו לא תתקרב למספר הקסם.

זהבה גלאון

זהבה

זהבה גלאון היא פוליטיקאית ותיקה, ונכון להיום, כיהנה בכנסת במשך 16 שנים. היא גם בת 66, מבוגרת יחסית לראשי המפלגה שרצים כיום. זהבה מנסה לקחת את הנתונים הללו ולעשות מהם לימונדה של הפוך-על-הפוך, כלומר להעלות המון פוסטים בסגנון “בומרי” ולצחוק על כך שהיא מבוגרת עם ראש צעיר ופחות מודע לעצמו: הנה זהבה מקליטה לצלילי בריטני ספירס, הנה זהבה מצטטת מעופרה, הנה זהבה מצטלמת לעטיפת אלבום סטייל קנדריק לאמאר וכדומה

זהבה מחפשת את האהבה של הקהל של תל אביב והמרכז, בני דור ה-Y, שאוהבים את המנהיגה שלהם אנושית, ליברלית והיפסטרית. שאפו גדול לזהבה, על היותה אחת מהפוליטיקאים היחידים אשר מעז להשתמש בהומור עצמי. עם זאת, עד כאן המחמאות, כי בשורה התחתונה, אם נסתכל על האינסטגרם של זהבה, מצבה בכי רע.

צילום מסך 18.10.22 זהבה גלאון
צילום מסך 18.10.22 זהבה גלאון

לזהבה יש כולה חמשת אלפים לייקים. מעבר לכך, הלייקים לפוסטים שלה בקושי תלת ספרתיים, ולפעמים אפילו מוסתרים מהגולשים מרוב שהם נמוכים. האמת, זה לא מפתיע: עד לחודש יולי השנה, האינסטגרם של זהבה גלאון היה לא פעיל במשך תקופה רצופה של 4.5 שנים. זה כאילו הוא שכב במחסן של מוזיאון מתחת לאיזה בד לבן, והוציאו אותו לאור ממש לפני הבחירות. כנראה שזהבה פשוט לא תכננה לחזור לפוליטיקה, אבל הניסיון להחיות את האינסטגרם מרגיש מעט מלאכותי כעת. הבחירות קרובות מאוד, ונראה שזה פשוט לא עובד.

לסיכום: אם הרשתות החברתיות הן אינדיקציה לקמפיין של מרצ, נראה שחסרה שם תנופה רצינית. אולי הקהל של מרצ מבוגר מדי עבור האינסטגרם, אבל כאמור זהבה רוצה את הקהל הצעיר. אם נהמר לפי האינסטגרם של זהבה, מרצ לא תצליח בבחירות הללו.

אביגדור ליברמן

ליברמן

אביגדור ליברמן משקיע לא מעט באינסטגרם שלו. אם מנתחים את הפיד של ליברמן, רואים שמלבד אסתטיקה גבוהה, מקפיד ליברמן לנצל את האינסטגרם לשלושה מסרים עיקריים בהם נראה שהוא צריך חיזוק: קרבתו של ליברמן ליהדות, היותו “אנושי”, ומנגד למצב את עצמו כמי שנלחם על כלכלה ליברלית והשתלבות החרדים בשוק העבודה, וכן כמי שעומד בפני נתניהו והקמת ממשלה. כלומר, שני קמפיינים חיוביים ושני קמפיינים נגטיביים.

צילום מסך 18.10.22 אביגדור ליברמן
צילום מסך 18.10.22 אביגדור ליברמן

לליברמן יש 30,000 עוקבים בערך, לא מעט, אבל גם לא המון. אם מסתכלים על יחס המעורבות בפוסטים שלו, המספרים של ליברמן נמוכים מאוד. אנו רואים גם שוני במעורבות בין הקמפיינים השונים: כאשר ליברמן נוגע במסרים של יהדות, אין לו כמעט לייקים. לעומת זאת, ליברמן מנסה “להאניש” את עצמו, ומעלה המון פוסטים הקשורים לטניס, שמסתבר שהוא אוהב לשחק, ואפילו הצטלם עם ג’וקוביץ’ הגדול (התמונה הזאת קיבלה הכי הרבה לייקים. התחושה שלנו היא שג’וקוביץ’ הוא מחולל האירוע). כמו כן, כאשר ליברמן תוקף את נתניהו או מתייחס לפוליטיקאים החרדים, יש מעורבות מעט גדולה יותר, בהתאם להתנהגות הקלאסית של האלגוריתם של מטא, שאוהב מעורבות בפוסטים.

לסיכום: מה שטוב באינסטגרם של ליברמן הוא שהוא מאוד מגוון בתכנים, ומנגד מאוד אסתטי. הוא גם מדייק מסרים פוליטיים באמצעותו בצורה נכונה ונעימה. עם זאת, בפועל המעורבות יחסית נמוכה בפוסטים. על פניו, הסקרים מלמדים שאביגדור ליברמן נמצא במרחק יחסית בטוח מהקו של אזור החסימה, עם שישה מנדטים פחות או יותר. אם נשפוט לפי האינסטגרם שלו, כנראה שהוא יצליח פחות מן המצופה.

איתמר בן גביר

בן גביר

אמרנו שניצמד לתחתית, אולם יש עמוד אינסטגרם כל כך חריג שקשה לדלג עליו, והוא העמוד של איתמר בן גביר.

צילום מסך 18.10.22 בן גביר
צילום מסך 18.10.22 בן גביר

אם נשפוט לפי האינסטגרם, בן גביר הוא ראש הממשלה הבא, או לפחות הסגן שלו: יש לו יותר ממאה אלף עוקבים, ומעורבות ממש גבוהה בכל דבר שהוא מפרסם. רק לנתניהו יש יותר לייקים בפוסטים מבן גביר, אך כאמור יש לו הרבה יותר עוקבים.

הסיבה לכך היא שהאלגוריתם של רשתות חברתיות אוהב מעורבות: בין אם אתם שונאים את בן גביר ואם אתם מעריצים שלו, לאלגוריתם לא אכפת. הוא יציג לכם את בן גביר כי הוא מעורר בכם משהו. ובן גביר? הוא משתמש באלגוריתם הזה באומנות: אם הוא ראה שהתמונה שלו נושא נשק עוררה תגובות ופתחה מהדורות חדשות, אז למה לא לצלם את עצמו יורה בנשק במשחקיה בקניון?

מעבר לכך, לפני חודש בערך היה ניתן לראות שבן גביר מעלה המון פוסטים שלו עם הרבה קהל ברקע, צעד שנועד כנראה להצביע על התמיכה הגדולה שהוא מקבל בציבור, שהייתה אז לא מובנת מאליה. בתקופת החגים, בן גביר בחר בהמון מסרי דת ומסורת, עם תיבול בכמה תמונות שלו בהר הבית (בסדר, זה לא שיש מחלוקת סביב האיזור או משהו כזה), וכן קמפיין נגטיבי ביחס לטרור. איפה שבן גביר נוגע, יש מעורבות, אבל היכן שבן גביר מדבר על טרור, יש מעורבות גבוהה אפילו יותר.

לסיכום: בן גביר הוא אשף רשתות ואינסטגרם, והצפי שלנו הוא שהדבר ישתקף בבחירות, ורשימת הציונות הדתית בראשותו ובראשות סמוטריץ’ תגיע לתוצאה של הסקרים האופטימיים ביותר.

אלו שנשארו מאחור

לש”ס, יהדות התורה ורע”מ אין בכלל אינסטגרם. לחד”ש-תע”ל יש, אבל הוא לא מוצלח בעליל, וממילא מוטב לנתח את האינסטגרם של ראש הרשימה, ולא את האינסטגרם של המפלגה; עם זאת, איימן עודה לא מתחזק אינסטגרם. 

אם נשים זרקור על הקודקודים של הפוליטיקה, כמובן שנתניהו, שכבר בגיל צעיר מאוד למד אצל המאמנת ליליאן ויילדר כיצד לדבר ישירות ובפשטות עם הקהל שלו, קוצר הצלחות באינסטגרם: הוא מכונת מסרים שלא נראתה כמוה אי פעם, אולי בהיסטוריה כולה. לראש הממשלה הנוכחי שלנו, יאיר לפיד, יש קרוב ל-150,000 עוקבים באינסטגרם. לפיד עצמו הוא כותב מוכשר שיודע להגיד לציבור בדיוק את מה שהוא רוצה לשמוע. האינסטגרם שלו משדר ממלכתיות, חיוביות ואסתטיקה, ונראה שבסה”כ עובד מעולה.

לבני גנץ יש יותר ממאה אלף עוקבים, אך מעורבות נמוכה יחסית בפוסטים, ונראה שהקהל שלו פשוט פחות בגילאים הללו. מעבר לכך, גם כשהוא רוצה להיות מגניב, זה לא ממש יוצא לו: הנה הוא למשל עם אדון “ינעל העולם”, מנסה להיות עממי, ודי ניכר שהוא רק מנסה.

לסיכום, הרשתות החברתיות הן אינן מקום לריבוי דעות. להיפך: הפיד שלנו הוא תיבת תהודה של הרגשות שלנו ושל המסרים שאנו רוצים לשמוע. משום כך, תמיד מעניין להסתכל בצורה רחבה יותר על הרשתות, ולראות מה קורה מחוץ לתיבת התהודה שלנו, כי הרשתות הן אינדיקציה טובה לעולם האמיתי. האם ההימורים שלנו יצליחו? נדע בקרוב.

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.