תמונה שקר כלשהו
תמונה אותנטית של עצמי שבכלל לא לקוחה מבנק תמונות. זה אני, ככה אני נראה; גבר אפרו-אמריקאי, בזמן שאני נותן שירות ללקוחות בסביבה הביתית שלי.

כמה עצות לכותבי תוכן ונותני שירותים בדיגיטל: מה לעשות כשלקוח לא משלם

מי מאיתנו שנותן שירות ללקוחות ישראלים, יודע שבגדול ישראלים זה דרעק: מוסר תשלומים נמוך מאוד, המשולב משום מה עם תפיסה לפיה הלקוח הוא לא פחות מקיסר רומי, ומנגד נותן השירות הוא סוג-של שטיח לניגוב רגליים. לאחר כמה שנים כעצמאי, אני למדתי כי ישנם לא מעט לקוחות שיעשו הכל כדי לא לשלם בזמן, מתוך תקווה סמויה להתיש את נותן השירות, ולקוות שאולי איכשהו הוא יוותר על התשלום. איך הם חיים עם אי הוודאות הזאת? איך הם ישנים בשקט עם התחושה הזאת שהם חייבים כסף ולא יודעים איך הסיפור מסתיים בסופו של יום? הלוואי והייתי יודע, כי אולי אז הייתי עושה זאת בעצמי; נראה שזו תכונה מועילה בעסקים. 

עם זאת לצערי אני אדם נוירוטי במיוחד, כזה שלא יכול להיות חייב שקל לאף אחד, ועדיין מתעקש משום מה לצאת בסדר בעולם הזה. אבל נו, זה אני. למרות שכפי שתואר לעיל, אני לא אדם שיש משהו ללמוד ממנו בכל הנוגע להתנהלות עסקית, בכל זאת, יש לי כמה עצות עבורכם, נותני שירותים בתחום התוכן והדיגיטל, שאולי יעזרו לכם להתמודד עם לקוחות בעייתיים.

ככל שמדובר בגיג בינוני ומעלה, להתעקש על מקדמה

אני אקדים ואומר שאני לרוב לא מתעקש על מקדמה, למרות שברור שזה רצוי. מדוע אני לא מתעקש? משום שאני חלש אופי, וגם משום שלפעמים מאבדים כך לקוחות. בתכלס, חלק מהייחודיות שלי היא העובדה שאני “זורם” גם עם לקוחות בעייתיים. עם זאת, צריך להבין שלקוחות של כתיבת תוכן הם פעמים רבות אנשים מאוד עסוקים: קבלנים, עורכי דין, אנשי פיננסיים למיניהם ועוד, שיודעים שבגדול הם צריכים כתיבת תוכן ואתר אינטרנט, אבל בפועל אין להם זמן להתעסק עם זה. הם מוכנים אולי לשלם על תוכן, אבל אין להם זמן לשבת ולקרוא אותו, וזה תמיד בתחתית סדר העדיפויות שלהם. “קריאת תוכן” מבחינתם היא משהו שקשור לעבודה, קרי מאמצת את המוח, וכשיש להם זמן “לקרוא”, הם די מעדיפים להירגע ולא לחשוב על עבודה. איכשהו, קריאת התכנים תהיה תמיד בתחתית סולם העדיפויות.

אולם כאן חשוב להיזכר מה באמת מקדמה נותנת לנו. מקדמה היא לא רק כלי לגידור סיכונים, אלא היא דרך לגרום ללקוח לשתף פעולה, משום שהיא נשענת על הטיה אי-רציונלית המכונה כשל העלות השקועה: ברגע שהלקוח שלנו השקיע עלות מסוימת, יש לו קול קטן בראש שלא רוצה להפסיד את העלות הזאת. כך במצבים מסוימים נוכל להעלות את רמת המחויבות של הלקוח לפרויקט, למרות שמדובר באדם מחורבן שלא מכבד את העבודה או הזמן של אחרים. 

חייבים לנעוץ הסכמות מפורשות במייל או בווצאפ

אנחנו כותבי תוכן, אנחנו לא עורכי דין, ולכן אנחנו לא בקיאים מספיק בנבכי המשפט הישראלי. עם זאת, אני דווקא כן עורך דין, לפחות בהכשרתי. בהיותי עורך דין שבעבר אף נגע לא מעט בתחום הגבייה, אני מכיר סעיף חשוב מאוד בחוק ההוצאה לפועל, שהוא סעיף 81א1, תובענה על סכום קצוב. לשון הסעיף הולכת כך:

(א)  תביעה שהיא אחת מאלה:

(1)   תביעה על סכום כסף קצוב הבאה מכוח חוזה או התחייבות מפורשים, שיש עליה ראיה בכתב;

(2)   תביעה הבאה מכוח חיוב לשלם סכום כסף קצוב שעילתו בהוראה מפורשת של חיקוק,

ניתן לבקש לבצעה בהוצאה לפועל כמו פסק דין של בית משפט בכפוף להוראות סעיף זה, ובלבד שסכום התביעה אינו עולה על 75,000 שקלים חדשים ביום הגשתה, והוא אף אם עלה הסכום לאחר מכן מחמת הפרשי ריבית או הצמדה (בסעיף זה – תביעה על סכום קצוב).

המשמעות של הסעיף היא שכאשר יש לכם ראיה בכתב על סכום קצוב (סכום שאפשר לקבל בחישוב אריתמטי פשוט, ללא צורך בהערכה או שומה), וכן יש לכם חוזה בכתב, ולא צריך לבסס הנחות משפטיות מורכבות כדי לנהל את התיק, אפשר להגיש בקשה לתביעה על סכום קצוב ישירות בהוצאה לפועל, מבלי להזדקק אפילו להגשת תביעה לפני כן בבית משפט. עכשיו, חשוב להבין שחוזה הוא לפעמים גם אימייל: אם יש לכם אימייל המאשר את כל התנאים להתקשרות, האימייל הזה מהווה חוזה לכל דבר ועניין, וכן עונה על דרישת הכתב המנויה בסעיף 81א1.

משום כך, אני בתור כותב תוכן תמיד מקפיד לתעד את כל ההסכמות של הלקוח בווצאפ או במייל. אם הוא לא משתף פעולה, שולחים לו מכתב התראה לפני הגשת תביעה לפי 81א1 (חפשו בגוגל ושנו את הנוסח), ולאחר מכן, פשוט מגישים תביעה לפי סעיף זה (גם, חפשו תובענה בגוגל ושנו את הנוסח). זה באמת לא מסובך. הכי טוב? אפשר לצרף עלויות וריביות על תביעה שכזאת, וכך אולי אפילו תרוויחו יותר מהסיפור. 

כמובן שמערכת המשפט הישראלית היא ביצה טובענית, וצריך להישמר ממנה כמו מאש ככל האפשר, ולכן תמצו כל אפשרות אחרת לפני שאתם הולכים לאפיק המשפטי. אבל אם צריך, עושים את זה, והעובדה שהמערכת בירוקרטית ומסורבלת ברמה פסיכית עובדת לרוב לטובת התובעים.

קובעים ריטיינר? חשוב לנסח תנאי המתייחס לאי-שיתוף פעולה של הלקוח

היעדר שיתוף פעולה מצד הלקוח הוא אחד המכשולים הגדולים בעבודה שלי. משום כך, אני מכניס תמיד תנאי בהסכם ההתקשרות שמכיל את המצב הזה ומאפשר לי לגבות תשלום במצפון נקי. מה שהתנאי אומר, במילים אחרות, הוא שאני אני כותב תכנים ושולח אותם לאישור הלקוח; אם הלקוח לא אישר אותם משום שלא הספיק לעבור עליהם, עדיין אני כתבתי את הטקסטים, ולכן אני רשאי לגבות עבורם תשלום.

העיקר: לא לפחד כלל, ולא להרגיש אשמים

יש לי לקוח שכבר חצי שנה לא עבר על החומרים ששלחתי לו. אני מאמין לו שבאמת אין לו זמן, אבל עם כל הכבוד, מה זה ענייני? שישלם על הכל, ואז ימזמז את הזמן כמה שהוא רוצה. עוד לקוח הגיב לי רק אחרי שלושה חודשים, שילם בערך על הכל, ורק אחרי שנה נזכר לעבור על הטקסט. הלקוחות הם פעמים רבות חצופים, ומה שחשוב לי שתבינו הוא שזה לא באשמתכם. זה שהלקוח יתעצבן עליכם אם תדרשו את מה שמגיע לכם, לא אומר שאתם לא צודקים. תאמינו בעצמכם, ותדרשו את מה שמגיע לכם. 

אני עצמי

מה אני יכול לעשות עבורכם? זו השאלה שממנה ראוי להתחיל בעיני. ובכן, אני יכול לייצר עבור האתר שלכם תכנים שיהיו יפים, מקצועיים ואפילו מעניינים. אני יכול אף להקים את האתר שלכם מאפס, ולשווק לכם ולעסק שלכם תדמית מקצועית ומושכת, שתציג אתכם באור הכי יפה שאפשר. אני אף חוטא בכתיבה פובלציסטית לא מעט, ואני יכול לכתוב עבורכם מאמרי דעה משלהבים, נאומים ואפילו משנה פוליטית סדורה. אתם מוזמנים לעיין באתר שלי ולראות דוגמאות כתיבה רבות, לכל מיני סוגים של כתיבה ויצירה. לפרטים נוספים, לחצו על ״צור קשר״ למעלה בתפריט.